• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
8ος Αγώνας - GP Aragon (Aragon)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
MotoGP: Πλαίσιο από αλουμίνιο, ατσάλι ή ανθρακονήματα;
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
Αγώνες 04/06/2025 - 14:25

Στο MotoGP, όλοι οι κατασκευαστές, εκτός της KTM, χρησιμοποιούν πλαίσιο από αλουμίνιο. Ωστόσο, η Ducati κατέκτησε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα το 2007 με πλαίσιο από ατσάλι, ενώ η KTM εξασφάλισε τη 2η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών του 2024 με πλαίσιο από ανθρακονήματα. Ο CEO της Kalex, Alex Baumgärtel, αναλύει τα πλεονεκτήματα των διαφόρων υλικών.

Από το 2012, ο Όμιλος Pierer έχει κατακτήσει 6 τίτλους Παγκόσμιου Πρωταθλητή Αναβατών στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Moto3 των 250cc τετράχρονων με πλαίσια από ατσάλι – χάρη στους αναβάτες της KTM Cortese, Viñales, Alex Márquez, Binder, Acosta και Masiá – καθώς και 6 τίτλους στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών. Επιπλέον, ο Όμιλος Pierer κατέκτησε τον τίτλο της Moto3 με την GASGAS και τον Izan Guevara το 2022, ακολουθούμενος από τη νίκη της CFMOTO με τον David Alonso το 2024, ενώ η KTM εξασφάλισε 14 νίκες σε Αγώνες της Moto2 με ατσάλινα πλαίσια. Ωστόσο, η Kalex κυριαρχεί στην ενδιάμεση κατηγορία με πλαίσια από αλουμίνιο.

Στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MotoGP, η KTM πέτυχε επτά νίκες με πλαίσιο από ατσάλι, δύο από τον Binder και πέντε από τον Oliveira. Ο CEO της Kalex, Alex Baumgärtel, αναλύει τα πλεονεκτήματα των δύο αυτών σχεδίων, καθώς και τη μετάβαση της KTM στο πλαίσιο από ανθρακονήματα από το φθινόπωρο του 2023, η οποία μέχρι στιγμής δεν έχει αποφέρει θεαματικές επιτυχίες – ή τουλάχιστον, όχι άλλη νίκη σε Αγώνα GP στην κορυφαία κατηγορία.

Μέχρι σήμερα, έχουν καταγραφεί 112 νίκες της KTM σε Αγώνες GP στη μικρή κατηγορία, επτά από τις οποίες ήρθαν στους πρώτους επτά Αγώνες του 2025: πέντε από τον Rueda και δύο από τον Piqueras. Μόνο 22 από αυτές τις νίκες ήρθαν στην εποχή των δίχρονων κινητήρων (125 cc) με πλαίσιο από αλουμίνιο. Στην κατηγορία των 250 cc, η KTM σημείωσε 9 νίκες GP (2006 έως 2008). Η KTM κέρδισε επίσης 14 Αγώνες Παγκοσμίου Πρωταθλήματος με σωληνωτό ατσάλινο πλαίσιο, από το 2017 έως το 2019, χάρη στους Oliveira και Binder. Το 2019, ο Brad Binder έχασε τη μάχη για το Πρωτάθλημα της Moto2 από τον Alex Márquez μόλις για τρεις βαθμούς.

Συνολικά, η KTM έχει κατακτήσει συνολικά 142 νίκες σε GP στους αγώνες ταχύτητας και 510 παγκόσμιους τίτλους από το 1974 μέχρι σήμερα.
Έτσι, δεν υπήρξαν μεγάλες συζητήσεις στην Αυστρία όταν η KTM αποφάσισε να μπει στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MotoGP του 2017 την άνοιξη του 2014. Οι εργοστασιακές μοτοσυκλέτες 1000 cc RC16 V4 δεν ήταν μόνο εξοπλισμένες με την ανάρτηση WP (όλες οι άλλες εταιρείες χρησιμοποιούν Öhlins), αλλά ούτε το υλικό του πλαισίου αποτέλεσε θέμα συζήτησης.

Την εποχή εκείνη, ο CEO της KTM, Stefan Pierer, περιέγραψε το concept του ατσάλινου πλαισίου ως «θρησκεία». Είπε ότι ήταν μέρος του DNA της KTM, «επειδή όλες οι μοτοσυκλέτες παραγωγής από το Mattighofen πωλούνται με ατσάλινα πλαίσια. Είμαστε παγκόσμιος ηγέτης στην τεχνολογία ατσάλινων πλαισίων», εξήγησε ο Pierer επανειλημμένα και ξεκάθαρα σε συνεντεύξεις με το GPOne.com.

Η μάρκα KTM, που προέρχεται από το χώμα και του εκτός δρόμου αγώνες, αρχικά χλευάστηκε από όλους τους ανταγωνιστές, ειδικούς και κορυφαίους αναβάτες λόγω του μοναδικού της concept στο MotoGP. Το concept αυτό θα λειτουργούσε στο motocross και, προφανώς, και στην Moto3, αλλά δεν θα πετύχαινε τους στόχους του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MotoGP, είχαν πει οι σκεπτικιστές και οι «γνώστες».

Όταν ο εργοστασιακός αναβάτης Red Bull-KTM, Pol Espargaró, κατέκτησε την 3η θέση στο GP της Βαλένθια το 2018, και μάλιστα πέρασε άκομψα τον Marc Márquez, οι κριτικές φωνές σιώπησαν.

Το 2023, η KTM τερμάτισε 2η στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών. Ο Brad Binder κατέλαβε τη 2η θέση στο Πρωτάθλημα Αναβατών, σε ατσάλινο πλαίσιο πριν δύο χρόνια, μέχρι το GP του Texas, και οι Binder και Oliveira πλησίασαν πολύ στην 3η θέση στο Πρωτάθλημα Ομάδων.

Από την πρώτη νίκη του Brad Binder με KTM στο MotoGP, στο GP του Brno το 2020, η Αυστριακή εταιρεία έχει πανηγυρίσει άλλες έξι νίκες στο MotoGP, η πιο πρόσφατη από τον Oliveira στην Buriram το 2022. Η ομάδα από την Άνω Αυστρία εδραιώθηκε στην κορυφαία κατηγορία και προκάλεσε αίσθηση όταν, εντελώς απρόσμενα, νέα μοτοσυκλέτα με πλαίσιο από ανθρακονήματα βγήκε από τα pits για το τεστ της Δευτέρας μετά το GP του Misano το 2023.

Με τη νέα τεχνολογία carbon, η KTM εξασφάλισε και πάλι τη 2η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών το 2024, αλλά η επιστροφή στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου μέχρι στιγμής δεν έχει επιτευχθεί με το ανθρακονημάτινο πλαίσιο. Η KTM δεν έχει κερδίσει Αγώνα στην κορυφαία κατηγορία σε στεγνή πίστα από τη νίκη του Miguel Oliveira στο GP της Βαρκελώνης πριν από τέσσερα χρόνια.

Το συμβατικό αλουμινένιο πλαίσιο παραμένει μια ασφαλής επιλογή στους αγώνες μοτοσυκλέτας. Η Suzuki βασιζόταν στο αλουμίνιο μέχρι την αποχώρησή της στα τέλη του 2022. Η Ducati, η Aprilia, η Yamaha και η Honda συνεχίζουν να το χρησιμοποιούν έως σήμερα.

Ο Γερμανικός κατασκευαστής μοτοσυκλετών από την Bobingen, Kalex Engineering, έχει κατακτήσει 12 τίτλους Παγκόσμιου Πρωταθλητή Αναβατών και 12 τίτλους στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών στην Moto2 από το 2013 και έχει πανηγυρίσει ούτε λίγο ούτε πολύ 192 νίκες στην Moto2. Από το 2013, η εταιρεία του Alex Baumgärtel και του Klaus Hirsekorn έχει χάσει μόνο έναν τίτλο Παγκόσμιου Πρωταθλητή Αναβατών, το 2014 από τον Ai Ogura στην Boscoscuro.

Οι δύο ιδιοκτήτες της Kalex προέρχονται από τον χώρο των αγώνων αυτοκινήτου και βασίζονται στα αλουμινένια πλαίσια στους αγώνες μοτοσυκλέτας από την πρώτη μέρα.

Η KTM μπήκε για πρώτη φορά στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Moto2 το 2017 με μοτοσυκλέτες που κατασκεύασε η ίδια, χρησιμοποιώντας σωληνωτά ατσάλινα πλαίσια. Ο Miguel Oliveira τερμάτισε 3ος στο Πρωτάθλημα του 2017 και 2ος το 2018. Η KTM έχει πετύχει συνολικά 14 νίκες στην Moto2 σε τρία χρόνια. Παρεμπιπτόντως, από την αποχώρησή της ως προμηθευτής πλαισίων Moto2 μετά τη σεζόν του 2019, η Pierer Mobility AG βασίζεται σε μοτοσυκλέτες Kalex στην Moto2, συμπεριλαμβανομένου του 2025 με την ομάδα Red Bull Ajo (Deniz Öncü και Collin Veijer) και την ομάδα CFMOTO του Jorge Martinez με τους Dani Holgado και David Alonso.

«Στα Παγκόσμια Πρωταθλήματα Moto3 και Moto2 αποδείξαμε ότι αυτό το ατσάλινο concept πλαισίου μπορεί να είναι επιτυχημένο και ήμασταν πεπεισμένοι ότι μπορούμε να το πετύχουμε και στο MotoGP», εξήγησε ο βασικός μέτοχος της KTM, Stefan Pierer.

Κάποιοι επικριτές υποστήριξαν ότι ο ιδιοκτήτης δεν θα έπρεπε να καθορίζει το είδος του υλικού του πλαισίου που χρησιμοποιείται. Αυτή η απόφαση θα έπρεπε να αφήνεται στους μηχανικούς και τεχνικούς του τμήματος αγώνων.

Όμως η KTM είχε ήδη πετύχει θέση στην εκκίνηση στον Αγώνα του Brno το 2019 με τον Johann Zarco, και ο Pol Espargaró είχε βάλει την RC16 στη 2η θέση της εκκίνησης την ίδια χρονιά.

Με το ανθρακονημάτινο πλαίσιο, ο rookie Pedro Acosta κατέκτησε πέντε θέσεις στο βάθρο για την ομάδα Red Bull KTM Tech3 πέρυσι, και βρέθηκε τέσσερις φορές στην τριάδα στους Αγώνες Sprint.

Άλλοι κατασκευαστές έχουν, όμως, επίσης σημειώσει επιτυχίες με ατσάλινα πλαίσια. Η Ducati κέρδισε με τον Casey Stoner χρησιμοποιώντας ατσάλινο πλαίσιο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MotoGP του 2007. Το ανθρακονημάτινο μονοκόκ της Desmosedici, που εισήγαγε ο μηχανικός Filippo Preziosi, αποσύρθηκε αμέσως το 2011 μετά από αίτημα του Valentino Rossi. Ακόμα και πριν την εποχή Rossi, ο εργοστασιακός αναβάτης της Ducati, Loris Capirossi, είχε επικρίνει το πολύ σκληρό ανθρακονημάτινο μονοκόκ. «Ο κινητήρας λειτουργεί ως φέρουσα δομή, αλλά είναι σκληρός σαν πέτρα», είχε πει ο Capirossi περιγράφοντας την κατάσταση της Desmosedici, που δεν προσφέρει μεγάλη αίσθηση των ορίων των ελαστικών όταν οδηγείς στο όριο.

Εν τω μεταξύ, το αλουμινένιο πλαίσιο της Ducati έχει γίνει σχεδόν αήττητο.

Η KTM κράτησε σταθερά το ατσάλινο concept μετά τις πρώτες νίκες της, και αυτό δεν αμφισβητήθηκε για κάποιο διάστημα. Όμως, το 2025, κανένας από τους τέσσερις σταρ της KTM στο MotoGP δεν έχει κατακτήσει θέση στο βάθρο μέχρι στιγμής. Επομένως, η μετάβαση από ατσάλι σε carbon δεν μπορεί ακόμη να χαρακτηριστεί ως συντριπτική επιτυχία.

 

Στην Kalex, το GPOne.com βρήκε έναν αρμόδιο για να μιλήσει, τον Διευθύνων Σύμβουλο Alex Baumgärtel, και τον ρώτησε: Γιατί η KTM κέρδισε 7 Αγώνες MotoGP με ατσάλινο πλαίσιο παρά τις αρχικές κριτικές και τον σκεπτικισμό των λεγόμενων ειδικών; Και γιατί η προηγμένη τεχνολογία του carbon δεν έχει αποφέρει μέχρι τώρα καμία νέα νίκη;

Alex, εσείς επιλέξατε το αλουμίνιο όταν η Kalex μπήκε στην Moto2 το 2010. Αλλά το ατσάλι έχει ορισμένα πλεονεκτήματα ως υλικό πλαισίου. Γιατί επιλέξατε το αλουμίνιο;
«Κατά βάση, είναι μια τεχνολογία με την οποία είμαι σχετικά ευέλικτος. Φυσικά, το ίδιο ισχύει και για το ατσάλι. Αλλά πιστεύω ότι το ατσάλι αντιδρά πολύ δεκτικά, ειδικά όταν δουλεύεις με κάμψεις. Οι ανοχές είναι φυσικά πιο ευαίσθητες, απλώς επειδή ο συντελεστής ελαστικότητας ή ο συντελεστής επιμήκυνσης είναι σχεδόν δυόμισι φορές μεγαλύτερος. Αυτό σε κάνει επίσης πιο ευαίσθητο στη γεωμετρία. Αν είχες μια ανοχή τριών δεκάτων στην παραγωγή μοτοσυκλετών με αλουμίνιο και την ίδια με το ατσάλι, ο παράγοντας σφάλματος θα ήταν 2.5. Οπότε το ζήτημα του ατσαλιού είναι λίγο πιο δεκτικό».

Ένα πλεονέκτημα του ατσάλινου πλαισίου: με νέες αγωνιστικές μοτοσυκλέτες σε νέες κατηγορίες, τα ατσάλινα πλαίσια μπορούν να προσαρμοστούν πολύ πιο εύκολα αν χρειαστεί να αλλάξει η κάμψη ή η σκληρότητα. Απλώς αντικαθιστάς ένα κομμάτι από το πλαίσιο.

«Ναι, φυσικά, μπορείς να έχεις μία ποικιλία με το ατσάλι με διαφορετικά πάχη ή διαμέτρους σωλήνων. Τότε μπορείς να αντιδράσεις πιο γρήγορα αν χρειαστούν προσαρμογές. Αυτό, φυσικά, είναι το πλεονέκτημα αυτού του τύπου κατασκευής πλαισίου. Για εμάς, σε τέτοιες περιπτώσεις, γίνεται όλο και πιο πολύπλοκο με ένα αλουμινένιο πλαίσιο γιατί πρέπει να ξανασχεδιάσουμε ολόκληρο το κομμάτι που φρεζάρεται. Αυτό, φυσικά, επιφέρει κόστος. Μετά πρέπει να δημιουργήσουμε καινούργιο πρόγραμμα, και τα κομμάτια του πλαισίου αργότερα φρεζάρονται από συμπαγές υλικό. Στην μαζική παραγωγή, τα αλουμινένια πλαίσια δεν φρεζάρονται από συμπαγές υλικό. Κατασκευάζονται από χυτά μέρη. Αλλά αυτό είναι πολύ ακριβό για τους αγώνες. Τα καλούπια για αυτό είναι εξαιρετικά ακριβά. Θα έπρεπε να παράγεις πολύ μεγαλύτερες ποσότητες. Αξίζει μόνο από 200 κομμάτια και πάνω».

Περιμένατε από την αρχή ότι η KTM θα φτάσει στην κορυφή στο MotoGP με το ατσάλινο πλαίσιο;
«Νομίζω ναι».

Οι Ιάπωνες κατασκευαστές πουλάνε πολλές μοτοσυκλέτες παραγωγής με ατσάλινα πλαίσια, αλλά στους αγώνες βασίζονται στο αλουμίνιο. Η KTM χρησιμοποίησε συστηματικά ατσάλι στο MotoGP μέχρι το GP του Misano το 2023. Ποιο concept έχει περισσότερο νόημα για τον πελάτη στις μοτοσυκλέτες παραγωγής;
«Λοιπόν, βλέπεις πολλά ατσάλινα πλαίσια σε Ιαπωνικές μοτοσυκλέτες σε μικρές κατηγορίες κυβισμού. Εκεί παίζει ρόλο το κόστος παραγωγής. Πρέπει να κρατήσεις χαμηλά το κόστος παραγωγής πλαισίων. Είναι καθαρά μαζική παραγωγή. Αν κοιτάξεις τις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες, είναι σε τελείως διαφορετικό τεχνολογικό επίπεδο. Και αυτές έχουν αλουμινένια πλαίσια».

Στο MotoGP, η KTM άλλαξε από ατσάλι σε carbon τον Σεπτέμβριο του 2023. Η Desmosedici θα κερδίσει τον τέταρτο διαδοχικό τίτλο Παγκόσμιου Πρωταθλητή Αναβατών το 2025. Τι πλεονεκτήματα έχει το carbon; Σας ξάφνιασε η επιλογή της KTM για carbon;
«Όχι, είναι όλα καλά. Όπως είπα, είναι θέμα προσπάθειας και κατανόησης του αντίστοιχου υλικού. Έχεις δει ότι η Yamaha, για παράδειγμα, επέστρεψε σε αλουμινένια ψαλίδια για την M1; Η μοτοσυκλέτα του Quartararo κερδίζει όταν έχει αλουμινένιο ψαλίδι. Από την άλλη, ο Nakagami δοκίμασε carbon ψαλίδι στην έκτακτη συμμετοχή του με την Honda. Είναι πάντα ένα εμπρός-πίσω. Και έχει να κάνει με το πώς αποκτάς κατανόηση του concept από πλευράς γνώσεων. Υπάρχει μια συνεχής εξέλιξη. Κάποιες φορές κάνεις λάθος, κάποιες φορές είσαι στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή. Αλλά κάποιες φορές έχεις μια ιδέα που δεν πετυχαίνει απόλυτα το επιθυμητό αποτέλεσμα».

Κατασκευάσατε έξι αλουμινένια πλαίσια για την HRC το 2023. Αν τώρα ένας κατασκευαστής MotoGP σας παραγγέλνει πλαίσια, ποιο υλικό θα προτιμούσατε;
«Έχω μάθει πολλά στο μικρό μου σύμπαν στην Moto2 και γι’ αυτό θα επέλεγα ακόμα αλουμίνιο. Επειδή με αυτό το υλικό μπορώ να χτίσω από το μηδέν. Θα διάλεγα αλουμίνιο γιατί εκεί βρίσκονται οι δυνάμεις μας. Ωστόσο, για το επόμενο στάδιο, πρέπει να είσαι ανοιχτός σε περαιτέρω εξελίξεις».

Στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Moto2, ο ανταγωνιστής σας, Boscoscuro, σκέφτηκε να χρησιμοποιήσει carbon πλαίσια πριν λίγα χρόνια.
«Ναι, νομίζω τους είδα να χρησιμοποιούν carbon πλαίσιο μια φορά, σε χειμερινές Δοκιμές. Αλλά αυτό ήταν το μόνο τεστ. Μέχρι στιγμής έχουν μόνο το αλουμινένιο πλαίσιο εγκεκριμένο, γιατί μπορεί να ξεκινήσει μόνο μια εξέλιξη το χρόνο στην Moto2. Αλλά το πίσω ψαλίδι της Boscoscuro είναι από carbon».

 

Επόμενο άρθρο »

Το MotoGP φτάνει στην πίστα της Aragon!

« Προηγούμενο άρθρο

Cristian Gabarrini: «Ο Bagnaia θυμίζει τον Lorenzo στο στυλ οδήγησης. Είναι το αντίθετο του Stoner».

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
O JORGE MARTIN TO 2026:
  • ΘΑ ΜΕΙΝΕΙ ΣΤΗΝ APRILIA
  • H HONDA ΘΑ ΤΟΝ ΚΕΡΔΙΣΕΙ ΜΕ ΚΑΛΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ