• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
20ος Αγώνας - GP Valencia (Montmelo Barcelona)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Moto3: Ο αντικαταστάτης της GP125
Οι βασικότεροι κατασκευαστές της κατηγορίας
Νέα 15/12/2012 - 13:32

Στις πίστες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος των MotoGP θα κάνει φέτος το ντεμπούτο της η κατηγορία Moto3. Παρουσιάζουμε τους βασικότερους κατασκευαστές που έχουν εμφανιστεί

 Στον πυρετό της προετοιμασίας βρίσκονται οι ομάδες και οι 32 αναβάτες της νεοσύστατης Moto3, της κατηγορίας που θα αντικαταστήσει φέτος την θρυλική GP125. Κύρια χαρακτηριστικά της κατηγορίας αποτελούν τα εξής: ότι χρησιμοποιούνται τετράχρονοι, μονοκύλινδροι κινητήρες 250cc οποιουδήποτε κατασκευαστή, ενιαία ECU, οι στροφές του μοτέρ να μην ξεπερνούν τις 14.000σ.α.λ. και μπορεί να χρησιμοποιηθεί πλαίσιο από οποιοδήποτε κατασκευαστή. Πιο εξειδικευμένα η διάμετρος δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 81mm, η μέγιστη χωρητικότητα να μην ξεπερνάει τα 249.5cc, στην εισαγωγή μπορεί να φέρει σώμα με διπλά μπεκ, ένα αντικραδασμικό άξονα, συμπλέκτη ολίσθησης και βαλβίδες τιτανίου στρογγυλού σχήματος. Επιπλέον το κιβώτιο πρέπει να είναι μέχρι 6 σχέσεων και ο κινητήρας να αντέχει έως 2.000χλμ. προτού χρειαστεί πλήρη ανακατασκευή.

 Οι εταιρείες/κατασκευαστές που έχουν ήδη εμπλακεί στην συγκεκριμένη κατηγορία είναι η Honda, η ΚΤΜ, η FTR, η Suter Racing Team, η Kalex Engineering, η Mahindra, η Oral Engineering, η Ioda και η MotoFGR. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η Moriwaki δεν έχει εμφανίσει ακόμη δικιά της ομάδα ή κάποια ομάδα που να χρησιμοποιεί το δικό της πλαίσιο. Το ενδιαφέρον της για την συγκεκριμένη κατηγορία εκδήλωσε και η Aprilia, ωστόσο προς το παρόν δεν έχει εμφανίσει την δική της πρόταση στην Moto3.

Η Dunlop είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής των ελαστικών της κατηγορίας. Σύμφωνα με την επίσημη αναφορά του AlanNicholls (Service EngineerMotorsport) τα ελαστικά της Dunlop για την Moto3 έχουν πολλές ομοιότητες με αντίστοιχα της GP125 όσων αφορά τις γόμες τους και την θερμοκρασία λειτουργίας τους. Απλά ο σκελετός του ελαστικού ενισχύθηκε ελαφρώς λόγω του βάρους των μοτοσυκλετών. Προς το παρόν οι πλειοψηφία των αναβατών είναι πλήρως ικανοποιημένοι με τις επιδόσεις των ελαστικών.

 

HRC Honda NSF250R

Το HRC ήταν η πρώτη εργοστασιακή ομάδα που παρουσίασε μία ολοκληρωμένη μοτοσυκλέτα για την νεοσύστατη κατηγορία. Η παρουσίαση της έγινε στα μέσα περίπου της περσινής σεζόν ενώ πρόσφατα η Honda δήλωσε ξάστερα ότι φέτος, το 2012, θέλει να κυριαρχήσει σε κάθε κατηγορία. Είναι γνωστό άλλωστε ότι κινητήρα από HondaCRF250 χρησιμοποιεί εδώ και δύο χρόνια ο Moriwaki στις κατασκευές των Moto3 μοτοσυκλετών του που αγωνίζονται σε εθνικά πρωταθλήματα στην Αυστραλία, Ν.Ζηλανδία και Ιαπωνία.

 Η μοτοσυκλέτα διαθέτει αλουμινένιο περιμετρικό πλαίσιο που είναι κατασκευασμένο από χυτά και εξελασμένα τμήματα και η σχεδίασή του βασίζεται πολύ στο RS125R. Επανεξετάστηκαν φυσικά οι τιμές και οι παράμετροι της στρεπτικής ακαμψίας και της ελαστικότητας για να εναρμονιστεί η λειτουργία του με τον νέο τετράχρονο κινητήρα. Με την ίδια τακτική έχει κατασκευαστεί το αλουμινένιο τύπου μπανάνα ψαλίδι που κερδίζει τις εντυπώσεις με τις σεβαστές του διαστάσεις. Η σχεδίασή του έχει συντελέσει στην ομαλή στρεπτική ακαμψία του συνόλου ενισχύοντας την ευστάθεια του συνόλου στην επιβράδυνση, κάνοντας πιο ομαλό το πλασάρισμά του στην στροφή. Οι αναρτήσεις προέρχονται από την Showa (και όχι την Ohlins) και τα φρένα από την Nissin (τετραέμβολη δαγκάνα εμπρός και δαγκάνα δύο εμβόλων πίσω). Με γεωμετρία (γωνία κάστερ:28.7μοιρών, μεταξόνιο:1.219mm) ξυράφι και βάρος στα 84κιλά αναμένεται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο.

 Ο τετράχρονος κινητήρας της νέας αγωνιστικής μοτοσυκλέτας σχεδιάστηκε από το λευκό χαρτί ειδικά και εξειδικευμένα για αυτή τη χρήση για αυτό η εισαγωγή είναι τοποθετημένη προς τα εμπρός και η εξαγωγή στο πίσω μέρος του κυλίνδρου. Ο δε κύλινδρος έχει κλίση 15μοιρών προς τα πίσω για να επιτευχθεί καλύτερη συγκέντρωση των μαζών προς όφελος της σταθερότητας του συνόλου. Για να ενισχυθούν οι επιδόσεις στις υψηλές στροφές έχουν χρησιμοποιηθεί βαλβίδες τιτανίου στην εισαγωγή και την εξαγωγή που παίρνουν κίνηση από δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους. Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στη σχεδίαση του αγωγού του ram-air για να επωφεληθεί πλήρως την ευθεία διάταξη της εισαγωγής και την διάμετρο των 50mm του σώματος του ψεκασμού. Ο κινητήρας του HRC αποδίδει 35.5Kw/13.000 και η ροπή του αγγίζει τα 28Nm στις 10.500rpm.

 Την τελευταία ημέρα των δοκιμών στην Jerez η Honda εφοδίασε τις ομάδες της με τον νέο Racing κινητήρα μιας και ο αρχικός ήταν απλά στην βασική του μορφή. Ο νέος κινητήρας απέδιδε καλύτερα από την 3η έως την 6η σχέση βελτιώνοντας αισθητά την επιτάχυνση της μοτοσυκλέτας σύμφωνα με τον αναβάτη Jacub Kornfeil. HHonda ανακοίνωσε στις ομάδες της ότι ο νέος κινητήρα αποδίδει 2-3 ίππους περισσότερο από τον αρχικό και ανεβάζει περισσότερες στροφές.

 Στον τομέα της σχεδίασης των πλαστικών τμημάτων η Honda σημείωσε αισθητές διαφορές από το διαχρονικό και νικηφόρο RS125R που έκλεισε πλέον την καριέρα του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Προφανώς η εταιρεία θέλει να διαχωρίσει πλήρως την ύπαρξη του νέου μοντέλου από τον δίχρονο πρόγονό του. Το HRC εργάστηκε πυρετωδώς και παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο πακέτο γεγονός που προσέλκυσε αρκετές ομάδες εφόσον 15 από τους 32 δηλωμένους αναβάτες έχουν ήδη προμηθευτεί την NSF250R ενώ άλλοι δύο έχουν πάρει μόνο τον κινητήρα.

 

Suter Racing Team

Σχεδόν κρυφή κρατάει την παρουσία της η SuterRacing Team στην νεοσύστατη κατηγορία μιας και συμμετέχει με μόνο δύο αναβάτες, τον MiguelOliviera και τον AlexRins της ομάδας Estrella Galicia 0’0. Οι δύο οδηγοί δοκίμασαν το νέο πλαίσιο της Suter μόνο την τελευταία ημέρα των δοκιμών στη Jerez και ανέβηκαν αντίστοιχα στην 6η και 8η θέση. Οπότε όλα δείχνουν ότι η SuterRacing Team έχει μία καλή συνταγή για την μικρή κατηγορία σε ένα πλαίσιο που φέρει έντονες σχεδιαστικές ομοιότητες με το MMX2.

 

KTM

Η εργοστασιακή παρουσία της ΚΤΜ στη νεοσύστατη κατηγορία θα γίνει με την ομάδα της AjoMotorport που θα έχει στην πλάτη της το βάρος της εξέλιξης της νέας μοτοσυκλέτας καθώς επίσης την 100% υποστήριξη της Αυστριακής εταιρείας. Βέβαια υπάρχουν και άλλες μοτοσυκλέτες διαθέσιμες για οποιαδήποτε ομάδα ενδιαφέρεται να αποκτήσει μία που θα είναι προετοιμασμένες σε συνεργασία με την KalexEngineering.

 Στα τέλη του περασμένου Αυγούστου τέθηκε για πρώτη φορά σε λειτουργία ο νέος κινητήρας Μ32 της ΚΤΜ στο δυναμόμετρο γεγονός που σήμανε την είσοδο της εταιρείας και την εργοστασιακή εμπλοκή της στην νέα κατηγορία Moto3. Την εξέλιξη του κινητήρα έχει αναλάβει ο μηχανολόγος Wolfgang Felber με την ομάδα του. Την κατασκευή του κινητήρα ανέλαβε ο KurtTrieb, ένας πεπειραμένος μηχανολόγος που μεταξύ άλλων ήταν και ο κατασκευαστής του V4 MotoGP μοτέρ που χρησιμοποιούσε το πλαίσιο της ομάδας του KennyRoberts. Το Αυστριακό εργοστάσιο δεν έχει αναφέρει τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου κινητήρα. Διαθέτει τετραβάλβιδη κεφαλή και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους ενώ στην εξαγωγή φέρει διπλό λαιμό εξάτμισης που καταλήγει σε 2-1. Στην εισαγωγή το σώμα ψεκασμού έχει οβάλ σχήμα και είναι τοποθετημένο στο κέντρο της χοάνης σε συγκεκριμένη απόσταση το μπεκ ψεκασμού.

 Σε ότι αφορά τον κινητήρα μας ενημέρωσε πλήρως ο διευθυντής του αγωνιστικού τμήματος και πρώην αναβάτης του ΜΧ, PitBairrer. “Ο κινητήρας και οι τεχνικές του προδιαγραφές δεν ήταν άγνωστες για το αυστριακό εργοστάσιο. Η Dorna ορίζει το όριο των στροφών στις 14.000σ.α.λ. την στιγμή που τα εργοστασιακά ΜΧ δουλεύουν στις 15.000σ.α.λ. Οπότε όπως καταλαβαίνεις κανείς είχαμε ήδη αναπτυγμένη την τεχνολογία στα υλικά της μπιέλας, των κομβίων, των ρουλεμάν, του εμβόλου κ.λπ., που μπορούσαν να φέρουν την επιθυμητή ισχύ χωρίς να υπάρχει πρόβλημα αξιοπιστίας. Στη συνέχεια κουμπώσαμε πάνω σε αυτόν τα απαραίτητα ηλεκτρονικά συστήματα και πάνω σε αυτά εργάζεται περισσότερο αυτή την στιγμή η ομάδα. Η μοτοσυκλέτα διαθέτει ρυθμιζόμενο TractionControl και δύο μπουτόν για τις διαφορετικές χαρτογραφήσεις την ECU, που είναι κοινή για όλους από την Dellorto.”

 Είναι να απορεί κανείς γιατί η ΚΤΜ επέλεξε την χρήση ενός ατσάλινου σωληνωτού πλαισίου. Η απάντηση στο ερώτημα ήρθε άμεσα από τον Bairrer “Χωρίς το σωληνωτό πλαίσιο δεν θα ήταν μία καθαρόαιμη ΚΤΜ μοτοσυκλέτα. Είμαστε ευχαριστημένοι από τα σωληνωτά πλαίσια που χρησιμοποιούμε στις αγωνιστικές Off-Road και έχουμε την τεχνογνωσία για να φτιάξουμε κάτι αντίστοιχα καλό για την ασφάλτινη πίστα. Προς το παρόν είδαμε θετικά αποτελέσματα και με δύο μοτοσυκλέτες στην τριάδα πιστεύω ότι θα έχουμε ένα καλό μέλλον στην Moto3. Θα δούμε αντίστοιχα τι αποτελέσματα θα φέρει το αλουμινένιο πλαίσιο της Kalex στην δορυφορική μας ομάδα”.

 

Kalex-KTM

Η ομάδα AsparTeam με οδηγό τον Hector Fauber είναι εφοδιασμένη με την αγωνιστική μοτοσικλέτα της Kalex που διαθέτει κινητήρα της KTM. Στην πρώτη του επαφή με την νέα μοτοσυκλέτα ο Fauber ανάφερε ότι η κλίμακα της ισχύος είναι πιο επίπεδη και γενικά η δύναμη του κινητήρα είναι υποδεέστερη του δίχρονο GP125. “Οι τεχνικοί της ομάδας θα έχουν πολύ δουλειά για να σετάρουν τον ψεκασμό και γενικά να βρουν περισσότερη δύναμη από τον κινητήρα.” Δήλωσε ο Faubel.

Βέβαια το θέμα είναι ότι ο συγκεκριμένος κινητήρας έχει μερικές διαφορές από τον εργοστασιακό. Βασική τους διαφορά είναι η σχεδίαση του ψυγείου που στην συγκεκριμένη περίπτωση αποτελεί ένα ενιαίο τμήμα και δεν έχει σχήμα “Π” όπως στην εργοστασιακή μοτοσικλέτα. Επίσης, η συγκεκριμένη μοτοσικλέτα διαθέτει αναρτήσεις της Ohlins και όχι της WP.

 

FTR Μ311-Honda

Η βρετανική εταιρεία FTR παρουσίασε τον περασμένο Νοέμβριο την μοτοσυκλέτα Μ311 που είχε σχεδιάσει για την Moto3 και που είναι εξοπλισμένη με τον κινητήρα της Honda. Η νέα μοτοσικλέτα διαθέτει αλουμινένιο περιμετρικό πλαίσιο και αλουμινένιο ψαλίδι με ανάποδη γέφυρα. Είναι εφοδιασμένη με αναρτήσεις της Ohlins και φρένα της Brembo. Σημειωτέων δε ότι φέρει δύο μπροστινά δισκόφρενα σε σύγκριση με την NSF250R που διαθέτει μονό δίσκο.

 Ο ιδιοκτήτης της FTR, SteveBones δήλωσε στην παρουσίαση του μοντέλου ότι η νέα μοτοσυκλέτα βρίσκεται ακόμη στο αρχικό ή συμβατικό στάδιο και από την στιγμή που θα ξεκινήσουν οι δοκιμές θα προχωρήσει αντίστοιχα η εξέλιξή της. Σημείωσε μάλιστα ότι το νέο πρόγραμμα CFD που διαθέτει η εταιρεία βοήθησε το επιτελείο της FTRνα βαδίζει με ταχύτερο ρυθμό στην εξέλιξη του εγχειρήματος.

 “Για μας η Honda είναι η κορυφή. Η Honda θα στηρίξει πραγματικά την κατηγορία Moto3 και γνωρίζουμε ότι ο κινητήρας της θα έχει την απαιτούμενη ισχύ και το σημαντικότερο όλων ότι θα τερματίζει σε κάθε αγώνα. Η επιλογή του κινητήρα της Honda είναι η ασφαλέστερη επιλογή. Είναι αρκετοί (κατασκευαστές κινητήρων) άλλοι εκεί έξω, παίρνοντας κάποιο ρίσκο, αλλά η Honda είναι η Honda. Είμαστε πλέον πιο γνωστοί στα paddock έπειτα από την επιτυχία μας στην Moto2 και ο κόσμος νιώθει την σιγουριά ότι θα του παρέχουμε μία καλή μοτοσυκλέτα” είπε ο Steve Bones ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του. Επιπλέον η FTR κατασκευάζει μία διαφορετική εξάτμιση για το μοτέρ της Honda που περνάει από την αριστερή πλευρά και καταλήγει μέσα στην ουρά της σέλας. Η νέα εξάτμιση είναι περιορισμένης παραγωγής και ελάχιστοι αναβάτες την προμηθεύτηκαν στην Jerez.

 

Technomag-CIP-TSR

Στην ουσία η ομάδα χρησιμοποιεί ως βάση την μοτοσυκλέτα της Honda, ωστόσο οι δύο αναβάτες της ομάδας τρέχουν διαφορετικό project. Η μία μοτοσυκλέτα φέρει τροποποιημένο το εμπρόσθιο καπάκι του ρεζερουάρ που είναι το φιλτροκούτι και διαθέτει δύο μεγάλους αεραγωγούς από το φέρινγκ προς αυτό που ασφαλίζουν με ελαστικούς ιμάντες. Η συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα είναι εξοπλισμένη με αναρτήσεις της WP και φρένα της Nissin. Η δεύτερη μοτοσυκλέτα της ομάδας διατηρεί το φέρινγκ της Honda και τον αεραγωγό του ram-air που βρίσκεται κάτω από την κάτω πλάκα του πιρουνιού. Αυτή είναι εφοδιασμένη με αναρτήσεις της Ohlins ενώ στα φρένα φοράει Brembo μπροστά και Nissin στον πίσω τροχό. 

 

Mahindra 

Η Ινδική εταιρεία Mahindra είναι άξια θαυμασμού μιας και με μόλις ενός έτους εμπειρία στην κατηγορία GP125, εισέρχεται δυναμικά στην Moto3 με μία νέα μοτοσυκλέτα που είναι εφοδιασμένη με τον κινητήρα της Oral. Το project βρίσκεται σε εξέλιξη σε συνεργασία με την εταιρεία Engines Engineering. Η OralEngineering θα επιμεληθεί την εξέλιξη του κινητήρα μιας και συνεργάζεται και με άλλες ομάδες.

 Το πλαίσιο της MGP3O είναι ατσάλινο σωληνωτό που παραμένει περιμετρικού τύπου με σχεδίαση χωροδικτύωμα, χρησιμοποιώντας όμως αλουμινένιο ψαλίδι με ανάποδη γέφυρα. Ατσάλινο σωληνωτό είναι επίσης το αφαιρούμενο υποπλαίσιο. Οι αναρτήσεις προέρχονται από την Ιταλική Paioli και τα φρένα από την Nissin. Το ολικό βάρος της μοτοσυκλέτας αγγίζει μόλις τα 83 κιλά. Ο κινητήρας της Oral φέρει ψηλά και προς τα πίσω τον πολύδισκο συμπλέκτη, στην αριστερή πλευρά των κάρτερ ενώ κάτω από αυτόν και ελαφρώς προς τα εμπρός βρίσκεται η τρόμπα του νερού. Η δε εξάτμιση είναι σχεδιασμένη από την Arrow και εξέρχεται χωρίς σιγαστήρα από την αριστερή πλευρά του μοτέρ και τελειώνει ακριβώς κάτω από τον μαρσπιέ του οδηγού. Η τέσσερις βαλβίδες της κεφαλής ενεργοποιούνται από τους δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους. Τις εντυπώσεις κερδίζει η radial σχεδίαση του ψυγείου.

 Το γεγονός ότι ο Βρετανός αναβάτης DannyWebb κατάφερε να πάρει την poleposition στον 17ο αγώνα της σεζόν στα GP125 σημαίνει πολλά για μία εταιρεία που είχε μόλις ένα χρόνο εμπειρία στο χώρο. Ο AnandMahinda (ViceChairman & Managing DirectorMahinda & Mahindra Ltd.) δήλωσε ότι παρακολουθεί τους αγώνες όλη την χρονιά και είναι ιδιαίτερα ευτυχής από την εξέλιξη της ομάδας και ευελπιστεί ότι το εγχείρημα της Moto3 θα δει μεγάλη επιτυχία.

 

Oral Engineering και WorldWide Communication Group

Η εταιρεία OralEngineering ανέλαβε την σχεδίαση και την κατασκευή του κινητήρα OE-250M3R που δημιουργήθηκε από μία ομάδα τεχνικών με επικεφαλής τον Mauro Forgieri. Ο κινητήρας έχει τοποθετηθεί σε πλαίσιο από ApriliaRSW 125. Η ομάδα έχει την έδρα της στην Ισπανία κοντά στο Alicante με στόχο να εκμεταλλευτεί το θερμό κλίμα της Ισπανίας και να κάνει αρκετές δοκιμές σε πολλές πίστες. Σύμφωνα με τον διευθυντή της ομάδας Fiorenzo Caponera την πρώτη χρονιά θα εστιάσουν την προσοχή τους στην βελτίωση του κινητήρα για να φθάσουν στο καλύτερο δυνατό επίπεδο και την δεύτερη χρονιά θα στοχεύσουν στις επιδόσεις του συνόλου. Η Oral Engineering βλέπει με θετική ματιά το όλο εγχείρημα μιας και αποτελεί εταιρεία που ερευνά συνεχώς νέες μηχανολογικές εφαρμογές στο χώρο των αγώνων.

 

IODATR002

Η συγκεκριμένη ομάδα χρησιμοποιεί αλουμινένιο περιμετρικό πλαίσιο (με αλουμινένιο υποπλαίσιο) που φέρει συμβατικό γεφυρωμένο ψαλίδι και αναρτήσεις της Ohlins. Φήμες λένε ότι το πλαίσιο που χρησιμοποιεί έχει έντονες ομοιότητες με το πλαίσιο της Aprilia. Το πρωτότυπο μοτέρ της EMP GP3 αποτελεί το μοναδικό στην κατηγορία και κερδίζει τις εντυπώσεις με τις συμπαγείς διαστάσεις του.

 

MotoFGR3

Η συγκεκριμένη ομάδα χρησιμοποιεί μεν τον κινητήρα της Honda αλλά έχει σχεδιάσει το δικό της πλαίσιο. Το τελευταίο είναι ατσάλινο και στην ουσία αποτελεί τον τρίτο κατασκευαστή ατσάλινου πλαισίου στην κατηγορία. Είναι σωληνωτό τύπου χωροδικτύωμα και φέρει αλουμινένιο ψαλίδι με συμβατικό γεφύρωμα από την άνω πλευρά του.


Κείμενο-Φωτό: Βασίλης Μωραΐτης

 

Επόμενο άρθρο »

Aγώνας Πρωταθλητών: Η Γερμανία κέρδισε το ομαδικό

« Προηγούμενο άρθρο

Moto2: H νέα όψη πραγμάτων

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
O MARTIN ΕΙΜΑΙ Ο ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ 2024;
  • ΝΑΙ, Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΩΝ 24 β. ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΚΑΛΥΦΘΕΙ
  • ΟΧΙ, ΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΟΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΕΣΙΜΟ ΤΗΣ ΚΑΡΟ ΣΗΜΑΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΥ