• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
20ος Αγώνας - GP Valencia (Montmelo Barcelona)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Η θέση του στροφάλου
Ποια η απόστασή του από τον άξονα του εμπρός τροχού;
Νέα 13/02/2014 - 13:14

Πόση πρέπει να είναι η απόσταση του στροφάλου από τον άξονα του εμπρός τροχού; Μερικά δέκατα του χιλιοστού χωρίζουν την άριστη από την μέτρια ή δύσκολη στην οδήγηση μοτοσυκλέτα.

 

Αναδημοσίευση από το MOTOGP WORLD τεύχος 47

Κείμενο: Βασίλης Μωραΐτης

 

Ένα από τα στοιχεία που επηρεάζουν την οδική συμπεριφορά μιας αγωνιστικής μοτοσυκλέτας είναι η θέση του στροφάλου ή για την ακρίβεια η απόστασή του από τον μπροστινό τροχό και τα δυναμικά φορτία που συνδέονται με την περιστροφή του στροφάλου. Το συγκεκριμένο φαινόμενο αποδεικνύεται στην ευθύγραμμη κίνηση και είναι ανεξάρτητο από τις γυροσκοπικές δυνάμεις. Αν ο στρόφαλος είναι τοποθετημένος πιο πίσω σε σύγκριση με την ιδανική του απόσταση από τον εμπρός τροχό τότε το φαινόμενο της υποστροφής γίνεται αισθητά εμφανές και το ελαστικό τείνει να υπερθερμανθεί. Αντιθέτως, αν ο στρόφαλος είναι τοποθετημένος πιο μπροστά το πιρούνι θα είναι υπερφορτισμένο και κατά την επιτάχυνση δεν θα φιλτράρει σωστά τις ανωμαλίες της ασφάλτου.

 

Όλα αυτά τα φαινόμενα έχουν ερευνηθεί εκτενώς από συγκεκριμένο Ιάπωνα κατασκευαστή που τα έχει επιβεβαιώσει πάρα πολλές φορές σε διαφορετικά μοντέλα. Κατά συνέπεια έχει σχεδιαστεί ένας κατάλογος με τις ιδανικές αποστάσεις του στροφάλου από τον άξονα του εμπρός τροχού που διαφέρουν μεταξύ τους μόλις μερικά δέκατα. Ο “Μαγικός Αριθμός” διαφέρει από την μία μοτοσυκλέτα στην άλλη είτε αυτή είναι ένα On-Off είτε μία αγωνιστική των MotoGP.

 

Αν λοιπόν πάρει κανείς δύο φωτογραφίες, μιας RCV και μίας GP, και τις φέρει στην ίδια διάσταση, θα διαπιστώσει ότι αν οι δύο εμπρός τροχοί είναι ακριβώς στην ίδια θέση τότε το μεταξόνιο της Ducati εμφανίζεται μακρύτερο. Επιπλέον γίνεται εμφανές ότι ο στρόφαλος της Ducati είναι περίπου 5-8cm πιο πίσω σε σύγκριση με της Honda. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η Yamaha M1 του 2009 είχε τοποθετημένο τον στρόφαλό της ακριβώς στο ίδιο σημείο με τη Honda. Δυστυχώς τα τελευταία δύο χρόνια η εταιρεία των τριών διαπασών κρατάει μακριά από τα αδιάκριτα μάτια την σχεδίαση του πλαισίου και του κινητήρα της. Φήμες αναφέρουν ότι φέτος η απόσταση του στροφάλου της Μ1 από τον εμπρός τροχό βρίσκεται κάπου ενδιάμεσα από της Honda και της Ducati. Αυτό αποτελεί ζωντανή απόδειξη για τα προβλήματα υποστροφής ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι το επιτελείο της Ducati δεν γνώριζε τον παράγοντα της συγκεκριμένης εξίσωσης απλά προσπαθούσε με κάποιο τρόπο να χαλιναγωγήσει την ελκτική πρόσφυση.

 

Η Ιταλική εταιρεία είχε εστιάσει την προσοχή της στην κατανομή των μαζών για να λύσει το συγκεκριμένο πρόβλημα από την έκδοση της GP12 μετακινώντας το πραγματικό ρεζερβουάρ και το βάρος του οδηγού ελαφρώς πιο μπροστά χρησιμοποιώντας ρεζερβουάρ διαφορετικού σχήματος. Στην πειραματική έκδοση (ή την GP13) η Ducati ασχολήθηκε κυρίως με την ακαμψία του πλαισίου χρησιμοποιώντας διαφορετικές εκδόσεις. Έλυσαν μερικώς κάποια προβλήματα αλλά όχι το βασικό πρόβλημα της μοτοσυκλέτας. Τον Οκτώβριο αναμένεται να δοκιμαστεί μία νέα μοτοσυκλέτα ενώ άλλη μία ολοκαίνουργια με νέες ιδέες πρόκειται να εμφανιστεί τον Φεβρουάριο.

 

Στη θέση του στροφάλου εστίασε και η Yamaha την προσοχή της για την Μ1 του 2014 όπου στις πρώτες φωτογραφίες που εμφανίστηκαν όλα δείχνουν ότι το μελλοντικό της μοτέρ φέρει τον στρόφαλο ελαφρώς πιο μπροστά από τη θέση που βρίσκεται τώρα. Tελικά η Honda έχει βρει τη χρυσή τομή;

 

Επόμενο άρθρο »

Άρχισε τη μετάβαση η Suzuki

« Προηγούμενο άρθρο

Moto2 Valencia: Ημέρα 2

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
O MARTIN ΕΙΜΑΙ Ο ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ 2024;
  • ΝΑΙ, Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΩΝ 24 β. ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΚΑΛΥΦΘΕΙ
  • ΟΧΙ, ΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΟΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΕΣΙΜΟ ΤΗΣ ΚΑΡΟ ΣΗΜΑΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΥ