• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
4ος Αγώνας - Ισπανία (Jerez)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Γιατί το MotoGP επιλέγει τα ανθρακονήματα;
Τεχνολογία 07/10/2023 - 16:32

Του Mat Oxley

Απόδοση: Νεκτάριος Διατσίδης


 

Η KTM έκανε ένα άλμα με την RC16 με πλαίσιο από ανθρακονήματα και η Aprilia δοκιμάζει μία RS-GP από ανθρακονήματα. Για να μάθουμε τι συμβαίνει μιλήσαμε με τον άνθρωπο που τα ξεκίνησε όλα – τον μηχανικό της F1 John Barnard – και ρωτήσαμε: πότε η ευκαμψία πλαισίου έγινε σημαντικό πράγμα στο MotoGP;

Οι κατασκευαστές του MotoGP δεν αποκαλύπτουν ποτέ το πλαίσιό τους, οπότε αυτό της BMW είναι ένα που μπορούμε να δούμε: το πλαίσιο εξ ολοκλήρου από ανθρακονήματα που χρησιμοποιείται στη μοτοσυκλέτα HP4 RACE της BMW και κυκλοφόρησε το 2017.

Όταν ο δοκιμαστής αναβάτης της KTM MotoGP Dani Pedrosa τερμάτισε λιγότερο από δύο δέκατα του δευτερολέπτου έξω από το βάθρο στον πρώτο κιόλας Αγώνα του με την RC16 με πλαίσιο από ανθρακονήματα, ήταν προφανές ότι το αυστριακό εργοστάσιο είχε κάνει ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Οι αναβάτες της KTM, Brad Binder και Jack Miller, είχαν τα πλαίσια από ανθρακονήματα στο Motegi, αντικαθιστώντας το συνηθισμένο ατσάλινο πλαίσιο της RC16 και βρέθηκαν αμέσως στην επίθεση: πέμπτοι και τέταρτοι στις κατατακτήριες και δεύτεροι και τέταρτοι στο σπριντ.

Η ΚΤΜ το 2019, όταν τοποθέτησε ένα ψαλίδι από ανθρακονήματα στην RC16
Η ΚΤΜ το 2019, όταν τοποθέτησε ένα ψαλίδι από ανθρακονήματα στην RC16

«Το νέο πλαίσιο δίνει περισσότερη πρόσφυση στο πίσω μέρος, κάτι που ζήτησα, οπότε κάναμε ένα καλό βήμα στην έξοδο των στροφών και μπορώ να οδηγήσω τη μοτοσυκλέτα περισσότερο όπως θέλω», είπε ο Binder κατά τη διάρκεια των δοκιμών στο Motegi.

Το 1981 η McLaren έτρεξε το πρώτο αυτοκίνητο της Formula 1 από ανθρακονήματα, την McLaren MP4/1
Το 1981 η McLaren έτρεξε το πρώτο αυτοκίνητο της Formula 1 από ανθρακονήματα, την McLaren MP4/1

«Το κράτημα είναι χρόνος γύρου»! Μπορεί να υπάρχει ένα άλλο πλαίσιο από ανθρακονήματα στο MotoGP φέτος, με την Aprilia πιθανότατα να αγωνιστεί με αυτό με την RS-GP στον τελικό της Βαλένθια, αφού ο δοκιμαστής Lorenzo Savadori δοκίμασε πρόσφατα για δεύτερη φορά το πλαίσιο στην Ισπανική πίστα. Τι προσφέρει, λοιπόν, ένα πλαίσιο από ανθρακονήματα στους αναβάτες που δεν προσφέρει ένα πλαίσιο από χάλυβα ή αλουμίνιο;

Ο Jack Miller με την KTM του MotoGP στο Motegi χρησιμοποιεί το πλαίσιο από ανθρακονήματα στην RC16. Το πλαίσιο μοιάζει πολύ με τη μονάδα χάλυβα, αν και οι κύριοι σωλήνες είναι πιο ορθογώνιοι

Πρώτα απ' όλα, είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε ότι το πλαίσιο του MotoGP από ανθρακονήματα, τα τμήματά του, τα τηλεσκοπικά πιρούνια και ούτω καθεξής δεν είναι κατασκευασμένα από ανθρακονήματα, τα οποία είναι ύφασμα. Κατασκευάζονται όλα από εξαιρετικά άκαμπτα σύνθετα υλικά που ονομάζονται πολυμερή ενισχυμένα με ίνες άνθρακα. Το πλαίσιο ενισχυμένο με ανθρακονήματα πολυμερούς χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στον μηχανοκίνητο αθλητισμό πριν από περισσότερα από σαράντα χρόνια!

Το 1981 η McLaren έτρεξε το πρώτο αυτοκίνητο της Formula 1 από ανθρακονήματα, την McLaren MP4/1, σχεδιασμένο από τον John Barnard που είχε εμπνευστεί να χρησιμοποιήσει αυτό το υλικό μετά από επίσκεψη στο εργοστάσιο British Aerospace στο Weybridge, όπου παρήγαγε καλύμματα για κινητήρες Rolls Royce. . Ένα άλλο σημαντικό πράγμα που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι τα πλαίσια μοτοσυκλετών έχουν πολύ διαφορετικές ανάγκες από το πλαίσιο της F1. Τα μονοθέσια της F1 πρέπει να είναι πολύ σκληρά. Τα πλαίσια και τα ψαλίδια του MotoGP πρέπει να είναι πολύ άκαμπτα σε ορισμένες δυνάμεις και εύκαμπτα σε άλλες – άκαμπτα για φρενάρισμα και επιτάχυνση, ευέλικτα στις στροφές.


 

«Δεν μπορείς να μην το κάνεις! Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να φτάσω εδώ» Ο Barnard, του οποίου η καριέρα στην F1 διήρκεσε τρεις δεκαετίες και περιελάμβανε επιτυχίες σε McLaren, Ferrari, Benetton, Arrows και Prost, εργάστηκε για την ομάδα Roberts του MotoGP τη δεκαετία του 2000. Δεν ήταν έκπληξη που ήταν ήδη πεπεισμένος ότι τα ανθρακονήματα (για λόγους συντομίας) ήταν ο δρόμος για τους αγώνες μοτοσυκλετών. «Δεν μπορείς να μην το κάνεις!» είπε. «Χρειάστηκε πολύς χρόνος στο MotoGP για να φτάσουμε εδώ – θα έπρεπε να είχε γίνει πολύ πιο πριν. Ήθελα να φτιάξω ένα ψαλίδι από ανθρακονήματα όταν δούλευα για τον Kenny, αλλά είπε: «Η Lotus έφτιαξε ένα για εμάς και δεν λειτούργησε», οπότε αυτό ήταν, η ιδέα δεν συζητήθηκε».

Η KTM γνωρίζει την ομορφιά των ανθρακονημάτων από το 2019, όταν το εργοστάσιο τοποθέτησε ένα ψαλίδι από ανθρακονήματα στην RC16 της στο Γαλλικό GP και έλαβε μια άμεση ώθηση στις επιδόσεις. Εκείνο το Σαββατοκύριακο ο Pol Espargaró πέτυχε το δυνατότερο αποτέλεσμα της μοτοσυκλέτας μέχρι σήμερα, τερματίζοντας μόλις 5.9 δευτερόλεπτα πίσω από τον νικητή, μια διαφορά 0.2 δευτερολέπτων ανά γύρο, σε σύγκριση με 0.8 δευτερόλεπτα στον προηγούμενο Αγώνα. Το νέο ψαλίδι έδωσε λιγότερη πλευρική ακαμψία (για τις στροφές) και περισσότερη στρεπτική ακαμψία (για φρενάρισμα και επιτάχυνση), γεγονός που βοήθησε το πίσω ελαστικό να βρει περισσότερη πρόσφυση, φόρτισε καλύτερα το ελαστικό και βελτίωσε την αίσθηση του αναβάτη για το ελαστικό.

Αύριο το Β' μέρος της ανάλυσης για τα carbon πλαίσια...

Επόμενο άρθρο »

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του Honda E-Clutch

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα