• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
8ος Αγώνας 2021, Γερμανία
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Yamaha Ténéré 700: Άξια διάδοχος!
Αναδημοσίευση από το περιοδικό MOTOGP WORLD
Τεστ-Μοντέλα 19/02/2020 - 12:42

Ένα όνομα με μεγάλη ιστορία επαναφέρει στο προσκήνιο τις προσδοκίες της Yamaha σε μια κατηγορία που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ελλάδα. Η νέα Tenere 700 μπορεί να κάνει τη διαφορά!

 

Κείμενο: Μπάμπης Κελάφης

Φωτ.: Yamaha

 

Η Yamaha χρησιμοποίησε το όνομα της ερήμου Ténéré (Ténéré σημαίνει έρημος την γλώσσα των Tuareg) το 1983 - την εποχή που το Paris–Dakar Rally που ξεκίνησε το 1979 είχε ήδη μεγάλη δημοτικότητα - στην ΧΤ 600Ζ μια νέα μοτοσυκλέτα που φόραγε τον πολύ καλό κινητήρα της σχετικά νέας τότε XT 550. Το σκεπτικό ήταν να εκμεταλλευθεί εμπορικά τη φήμη από τις επιτυχίες που είχε, ειδικά τα πρώτα χρόνια, με τροποποιημένες από ιδιώτες ΧΤ500 και φυσικά να διεκδικήσει νέες επιτυχίες με βάση την νέα μοτοσυκλέτα.

Η πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής του 1983 ήταν εφοδιασμένη με τον πολύ καλό τετραβάλβιδο αερόψυκτο κινητήρα της ΧΤ550 μεγαλωμένο στα 595 κ. εκ. Με την εντυπωσιακή, για την εποχή, απόδοση των 43 ίππων που της έδιναν μια τελική ταχύτητα που άγγιζε τα 160 χιλιόμετρα, η Ténéré τράβηξε τα βλέμματα και απέσπασε θετικά σχόλια και ένα σημαντικό μερίδιο στην αγορά. Τα κυρία χαρακτηριστικό της νέας μοτοσυκλέτας, πέρα από τις επιδόσεις, ήταν το τεράστιο ρεζερβουάρ με χωρητικότητα 30 λίτρων και οι αναρτήσεις με διαδρομή 250 χιλ και καλάμια διαμέτρου 41 χιλ εμπρός και mono cross πίσω με διαδρομή 235 χιλ που ήταν πολύ κοντά, τουλάχιστον σε περιγραφή, με αυτές των αγωνιστικών εντούρο της εποχής.

Η επόμενη έκδοση του 1985 είχε μικρές λειτουργικές αλλαγές, αργότερα απέκτησε μίζα και το 1988 εμφανίστηκε η πρώτη Tenere με φέρινγ. Αργότερα η Yamaha παρουσίασε και μια έκδοση στα 750 κ. εκ. την XTZ 750 Super Τenere με δικύλινδρο υγρόψυκτο 5 βάλβιδο κινητήρα.

Από το 1983 μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του '90 η Yamaha είχε σχεδόν πάντα μια Ténéré στην γκάμα της. Το 2008 παρουσίασε την νέα XT660Z Ténéré και το 2010 την XT1200Z Super Ténéré επαναφέροντας έτσι την σειρά στην γκάμα της.

Το 2016 η Yamaha παρουσίασε αρχικά σαν Concept την τωρινή νέα Ténéré με βάση τον κινητήρα CP2 της σειράς ΜΤ07 τοποθετημένο σε ένα εντελώς νέο πλαίσιο, με στήσιμο και αναρτήσεις που παρέπεμπαν στις αγωνιστικές Rally μοτοσυκλέτες που τρέχουν σήμερα στο Dakar Rally, την εξέλιξη του αρχικού Paris–Dakar Rally. Η μοτοσυκλέτα άφησε θετικές εντυπώσεις σε όσους είχαν την ευκαιρία να την οδηγήσουν και αυτός ήταν ο λόγος της συνέχισης της εξέλιξης του Concept που είχε σαν κατάληξη τη νέα ΧΤΖ 700 Ténéré.

Στα πλαίσια του Yamaha Ténéré Tour, που από τις 3 μέχρι και τις 7 Ιουλίου ήταν στην Ελλάδα και μετά από πρόσκληση της Μοτοδυναμικής είχαμε την ευκαιρία να ενημερωθούμε για τις δυνατότητες της νέας μοτοσυκλέτας και να έχουμε μια πρώτη σύντομη οδηγική επαφή. Η εκδήλωση έγινε στο Riding School στο Πολυδένδρι όπου μετά από σύντομη ενημέρωση από τον κύριο Νίκο Σκάρο (Διευθυντή marketing) και τον κύριο Ανδρέα Κοσκινά (Τεχνικό Διευθυντή), οδηγήσαμε την νέα Ténéré 700 σε μια προκαθορισμένη, αλλά έξυπνα επιλεγμένη διαδρομή και πήραμε μια πρώτη γεύση για τις δυνατότητές της.

 

Το σκεπτικό πίσω από την δημιουργία της μοτοσυκλέτας παραγωγής ήταν η κατασκευή μιας άξιας διάδοχου της αρχικής Tenere του 1983 με στόχο την κάλυψη των αναγκών των σύγχρονων σπορ αναβατών. Αυτών που θέλουν μια Andenture Tοuring μοτοσυκλέτα με δυνατότητες για οδήγηση σε πραγματικές εκτός δρόμου συνθήκες, χωρίς να ξεφεύγει σε μέγεθος, βάρος ή κόστος. Το ζητούμενο ήταν η νέα μοτοσυκλέτα να έχει τα παρακάτω κύρια χαρακτηριστικά:

•Δυναμική σχεδίαση, διαχρονική σιλουέτα σε στυλ ράλι

•Εξαιρετική θέση οδήγησης, τόσο σε όρθια όσο και σε καθιστή θέση

•Ελαφριά σπορ αίσθηση

•Ακρίβεια στο χειρισμό

•Ευκολία χειρισμών και σε όρθια θέση

•Στάση σώματος που δεν καταπονεί τα γόνατα και μέση

•Εύκολη μετακίνηση από καθιστή σε όρθια θέση

•Μπροστινή όψη Rally και στενή σιλουέτα πίσω

•Ανεμοθώρακας και όργανα σε στυλ ράλι

•Απενεργοποιούμενο ABS

•Προστατευτικά χεριών

•Ρυθμιζόμενο (σε απόσταση από τον τροχό) εμπρός φτερό

 

Θα λέγαμε ότι η πρώτη επαφή μας με την νέα Ténéré επιβεβαίωσε ότι οι στόχοι επιτεύχθηκαν!

 

Κινητήρας μετάδοση

Ο κινητήρας της νέας Ténéré είναι ο γνωστός δικύλινδρος υγρόψυκτος κινητήρας με κωδικό CP2 που τον πρωτοείδαμε στην Yamaha MT07 το 2014, μια σύγχρονη σχεδίαση με εξαιρετική συνολική απόδοση, στρόφαλο cross plane (κομβία στροφάλου στις 270 μοίρες) για λειτουργία και απόδοση ροπής και δύναμης που προσομοιάζει αυτή ενός V2-90. Η απόδοση είναι 74 ίπποι στις 9,000 σαλ. και η ροπή 68Nm στις 6,500 σ.α.λ.

Οι λόγοι που οδήγησαν στην επιλογή του CP2 ήταν:

•Άφθονη ροπή

•Ομαλός και με πολύ καλή ανταπόκριση

•Εύκολα διαχειρίσιμη ιπποδύναμη

•Συμπαγής και ελαφρύς

Για την τοποθέτηση του στη νέα Ténéré έγιναν οι παρακάτω αλλαγές:

•Επανασχεδιασμένο σύστημα ψεκασμού

•Νέα εισαγωγή αέρα

•Προσαρμοσμένο σύστημα ψύξης

•Τελικά μετάδοση: 46/15

•Νέο σύστημα εξάτμισης

Θα λέγαμε ότι η επιλογή του συγκεκριμένου δικύλινδρου κινητήρα είναι πολύ καλή για τον χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας μιας και συνδυάζει μικρό βάρος και διαστάσεις με πολύ καλές επιδόσεις και δεδομένη αξιοπιστία.

 

Πλαίσιο - αναρτήσεις

Το πλαίσιο είναι μια εντελώς νέα σχεδίαση ειδικά για την Ténéré, είναι διπλό σωληνωτό και σχεδόν κλειστό. Σχεδόν γιατί ότι οι σωλήνες που περνάνε κάτω από τον κινητήρα δεν φθάνουν μέχρι τη βάση του ψαλιδιού αλλά σταματάνε λίγο πριν, χρησιμοποιώντας τον CP2 κινητήρα σαν ενεργό μέρος του πλαισίου. Σημαντικό στοιχείο της νέας σχεδίασης πέρα από την ακαμψία είναι το μικρό βάρος του πλαισίου που είναι μόλις 17.75 κιλά.

Οι αναρτήσεις είναι αντίστοιχα προσανατολισμένες στη χρήση της Ténéré και μπορεί στους αριθμούς να μη ξεπερνάνε αυτές της πρώτης Ténéré του 1983, άλλα σίγουρα η τεχνολογία έχει εξελιχθεί σημαντικά από τότε, με το τελικό αποτέλεσμα να είναι πολύ καλό. Εμπρός υπάρχει ρυθμιζόμενο τηλεσκοπικό πιρούνι USD της ΚΥΒ με καλάμια διαμέτρου 43 χιλιοστών και διαδρομή 210 χιλιοστά ενώ πίσω υπάρχει μονό ρυθμιζόμενο αμορτισέρ με μοχλικό και πρόσθετη δυνατότητα τηλεχειρισμού της ρύθμισης προφόρτησης ελατηρίου με απομακρυσμένο (από το αμορτισέρ) κομβίο ρύθμισης! Η διαδρομή του πίσω τροχού είναι 200 χιλιοστά.

 

Τροχοί - φρένα

Οι τροχοί είναι εμπρός 21 ιντσών και πίσω 18, με ακτίνες και αλουμινένια στεφάνια και τα ελαστικά είναι Pirelli Scorpion Rally STR με ικανό χωμάτινο προσανατολισμό. Τα φρένα είναι εμπρός 2 δίσκοι «μαργαρίτα» διαμέτρου 282 χιλιοστών με δαγκάνες Brembo και πίσω μονό δισκόφρενο «μαργαρίτα» 245 χιλιοστών. Σημαντική λεπτομέρεια για μια μοτοσυκλέτα που έχει σχεδιαστεί και για χωμάτινες διαδρομές είναι η δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης του ABS.

 

Εξοπλισμός

Ο εξοπλισμός είναι αυτός που πρέπει για το χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας, με προσοχή σε χρήσιμες λεπτομέρειες, όπως, το ρυθμιζόμενο ύψος του εμπρός φτερού, τη μεγάλη αλουμινένια ποδιά προστασίας του κινητήρα, τις προστατευτικές χούφτες για τα χέρια, τα φαρδιά αναδιπλούμενα (σπαστά) με αφαιρούμενο λάστιχο μαρσπιέ και λεβιέ ταχυτήτων και πίσω φρένου και τη δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης του ABS. Σε μια προσπάθεια να κρατηθεί το κόστος σε λογικά επίπεδα ορισμένες ευκολίες, όπως ταμπλό με διασύνδεση με smart phone και σύστημα traction control, που έχουμε συνηθίσει να βρίσκουμε σχεδόν σε όλες τις σύγχρονες μοτοσυκλέτες λείπουν.

 

Οδήγηση

Σίγουρα ο περιορισμένος χρόνος που είχαμε στη διάθεσή μας τη νέα Ténéré δεν μας έδωσε την ευκαιρία για τίποτα περισσότερο από μια πρώτη γεύση και την ευκαιρία να επιβεβαιώσουμε τις βασικές λειτουργίες της μοτοσυκλέτας. Το αρχικό κομμάτι της προκαθορισμένης διαδρομής σε κομβόι ήταν στον παράδρομο της Εθνικής με κατεύθυνση προς Ωρωπό όπου επιβεβαιώσαμε την ελαστικότητα του κινητήρα που κατάφερε να επιταχύνει χωρίς πρόβλημα με 6η από τα 55χλμ/ώρα, τη θέση οδήγησης που πραγματικά είναι εύκολη στην μετακίνηση επάνω στην μοτοσυκλέτα και τα φρένα που τουλάχιστον στις ταχύτητες 70-110 χιλιόμετρα ήταν αντάξια των δυνατοτήτων της μοτοσυκλέτας. Στη συνέχεια στρίψαμε αριστερά προς Αγ. Μερκούριο και ακολουθώντας τον, γνωστό από τους αγώνες Enduro, Δημήτρη Χελιότη που είχε αναλάβει την χάραξη της διαδρομής, μπήκαμε στο χώμα και σταματήσαμε σε ένα πλάτωμα οπού είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε τις χωμάτινες δυνατότητες της μοτοσυκλέτας. Εκεί πράγματι διαπιστώσαμε ότι αυτά που ακούσαμε στην παρουσίαση, για μια σχεδίαση που δίνει βάρος στην οδήγηση εκτός δρόμου και στις ουσιαστικές δυνατότητες, θυσιάζοντας ίσως μερικές ευκολίες, ήταν σωστά. Η νέα XTZ 700 Ténéré ως άξια διάδοχος της αρχικής Ténéré του 1983, είναι μια μοτοσυκλέτα με δυνατότητες για σπορ οδήγηση εκτός δρόμου που θα λέγαμε ότι: ξεφεύγουν σε σχέση με ότι έχουμε οδηγήσει μέχρι σήμερα, κρατώντας μια επιφύλαξη για την σημαντικά ακριβότερη Adventure790 της KTM που δυστυχώς δεν έχουμε δοκιμάσει μέχρι σήμερα. Οι αναρτήσεις, παρά το ότι δεν ήταν σεταρισμένες για οδήγηση στο χώμα λειτουργούσαν καλά και τερμάτισαν μόνο στα άλματα (με αναβάτη 100+ κιλών). Η δυνατότητα απενεργοποίησης του ABS βοηθούσε σημαντικά στο φρενάρισμα στο χώμα, ειδικά στα κομμάτια με κυλιόμενες πέτρες και η ελαστικότητα και ακρίβεια απόδοσης της ισχύος του κινητήρα μαζί με την αποφυγή χρήσης της 1η ταχύτητας έκανε την απουσία συστήματος traction control να περάσει απαρατήρητη. Στην συνέχεια ακολουθώντας τη διαδρομή από Αγ. Μερκούριο προς Τατόι είχαμε την ευκαιρία να την οδηγήσουμε σε μια διαδρομή με αρκετές στροφές και οδόστρωμα με διαφορετικούς συντελεστές τριβής όπου για άλλη μια φορά θυμηθήκαμε γιατί οι Super Motard μοτοσυκλέτες είναι τα απόλυτα όπλα σε αυτές τις διαδρομές.

 

Με τα παραπάνω και τη λιανική τιμή της Ténéré στα 10,490€ (η ειδική τιμή των €9,990 για τις online παραγγελίες έληξε στις 31 Ιουλίου) θα λέγαμε ότι τίποτα δεν λείπει και τίποτα δεν περισσεύει από την νέα Ténéré της Yamaha. Ναι υπάρχουν ταχύτερες και δυνατότερες μοτοσυκλέτες στην κατηγορία αλλά δεν είναι ελαφρύτερες, σίγουρα υπάρχουν μοτοσυκλέτες με πληρέστερο εξοπλισμό αλλά είναι σημαντικά ακριβότερες, ενδεχομένως κάποια να έχει καλύτερες δυνατότητες εκτός δρόμου αλλά και από την πρόταση της Yamaha δεν λείπει κάτι.

Επόμενο άρθρο »

Νέο Piaggio Medley

« Προηγούμενο άρθρο

SYM HD 300: Σύγχρονη αναβάθμιση!

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΤΗΝ ΚΑΡΙΕΡΑ ΤΟΥ Ο VALENTINO ROSSI ΜΕ DUCATI ΤΟ 2022;
  • ΝΑΙ, ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΜΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΠΙΣΤΕΣ ΓΕΜΑΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
  • ΟΧΙ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΦΗΣΕΙ ΑΜΕΣΑ ΧΩΡΟ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ
  • ΙΣΩΣ, ΑΛΛΑ Η ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΜΕ ΤΗΝ DUCATI ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΚΑΛΗ