• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
20ος Αγώνας - GP Valencia (Montmelo Barcelona)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Δεν υπάρχουν οδηγοί που “παίζουν” με τις πιέσεις
Συνέντευξη Piero Taramaso
Πίσω από τα φλας 22/05/2022 - 22:18

Πρόσφατα έχει προκύψει μεγάλο θέμα με τις επιτρεπόμενες πιέσεις των ελαστικών στο MotoGP, καθώς διέρρευσε ένας πίνακας με κάποιους οδηγούς στο “κόκκινο”, μετά τον Αγώνα της Χερέθ, μεταξύ των οποίων και ο νικητής Πέκο Μπανιάια! Ο συνεργάτης μας Ματ Όξλεϊ βρήκε αυτόν τον πίνακα και τον δημοσίευσε με τις ανάλογες επισημάνσεις του. 

“Θα έπρεπε να του αφαιρεθεί η νίκη”, έσπευσαν να πουν κάποιοι φίλαθλοι ανά τον κόσμο, όμως η Επιτροπή των GP και η FIM δεν έκαναν κάποια κίνηση τιμωρίας, μιας και η αλήθεια είναι διαφορετική από αυτό που φαίνεται σε πρώτη ανάγνωση. 

Ο Αγωνιστικός Διευθυντής και επικεφαλής της Ντουκάτι Τζίτζι Νταλ Ίνια έσπευσε να διευκρινήσει ότι υπάρχει συμφωνία μεταξύ όλων των κατασκευαστών για το θέμα, λόγω του διαφορετικού τρόπου μέτρησης της πίεσης από τον κάθε κατασκευαστή. Ο ίδιος ο Πέκο Μπανιάια απάντησε; “Ναι, ήμουν παράνομος στην πίεση για έναν γύρο και είχα σε όλη τη διάρκεια του Αγώνα πίεση μπροστινού μεταξύ 1.88 – 1.98, άρα ο μέσος όρος των πιέσεων ήταν πολύ πάνω από το όριο του 1.9. Επίσης αν εγώ είμαι παράνομος, τότε είναι και 18 ακόμη οδηγοί που είχαν κάτι ανάλογο από το ξεκίνημα της χρονιάς μέχρι τώρα! 

Τι γίνεται λοιπόν; Όλοι παρανομούν με την ελάχιστη πίεση του μπροστινού που πρέπει να είναι στο 1.9; Εδώ να πούμε ότι η ελάχιστη του πίσω στο 1.7 είναι κάτι στο οποίο δεν έχει υπάρξει κανένα πρόβλημα. 

Να εξηγήσουμε ότι το μεγάλο πρόβλημα των περισσοτέρων είναι ότι όταν ακολουθούν μια άλλη μοτοσυκλέτα από πολύ κοντά και βρίσκονται συνέχεια στο κενό αέρα που δημιουργείται πίσω της, το μπροστινό λάστιχο δεν ψύχεται από τον αέρα και έτσι ανεβάζει πολύ υψηλά τη θερμοκρασία και την πίεσή του, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να στρίψει η μοτοσυκλέτα στην επόμενη στροφή. Έτσι οι μηχανικοί κάθε ομάδας επιλέγουν να βρίσκονται στο όριο της πίεσης, ώστε να αποφύγουν αυτό το φαινόμενο. Όμως αν ο οδηγός τους προηγείται στον αγώνα και το λάστιχο συνεχώς ψύχεται από τον φρέσκο αέρα, τότε μπορεί ποτέ να μην ανεβάσει την πίεση ψηλά και έτσι να κινδυνεύει να μπει στο “κόκκινο” των μετρήσεων.

Ο πιο αρμόδιος για να μιλήσει για το θέμα είναι βέβαια ο Piero Taramaso, ο Διευθυντής Αγωνιστικού ελαστικών μοτοσυκλέτας της Michelin, η οποία έχει επιβάλλει αυτά τα όρια των πιέσεων, για λόγους ασφαλείας. Έτσι ο Δημήτρης Διατσίδης τον “ανέκρινε” στην έδρα της Γαλλικής εταιρίας στη διάρκεια του Γαλλικού GP στο Λε Μαν και για τις ανάγκες της Cosmote TV.

 

- Πιέρο, τι ακριβώς έγινε στην Χερέθ και μέχρι τώρα από την αρχή του Πρωταθλήματος;

Αυτό που συνέβη είναι ότι υπήρξε ένα άρθρο με ένα πίνακα από τιμές πιέσεων ελαστικών, κάποιες στο πράσινο και κάποιες στο κόκκινο και είπαν ότι οι κόκκινες δεν ήταν οι σωστές πιέσεις. 

Η πραγματικότητα είναι ότι με τον τρόπο που λειτουργούμε φέτος, μοιραζόμαστε όλα τα αποτελέσματα των πιέσεων στη διάρκεια του Αγώνα, με τους Κατασκευαστές και με την Dorna & IRTA και αυτό είναι μια συμφωνία που είχαμε για το 2022. Γιατί το πρόβλημα για το 2022 είναι ότι δεν έχουμε ενιαίο σένσορα. Οι διαφορετικοί κατασκευαστές χρησιμοποιούν διαφορετικούς σένσορες και κάθε σένσορας έχει διαφορετική τιμή για την πίεση του ελαστικού και διαφορετικές ανοχές και στην ECU δεν υπάρχει ένα κλειστό κανάλι για την πίεση. 

Έτσι είναι πολύ δύσκολο να κάνεις έναν κανόνα με αυτό, να επαληθεύσει ότι όλα τα δεδομένα είναι σωστά και γι' αυτό αποφασίστηκε να μαζεύει η Michelin όλα τα δεδομένα για τους κατασκευαστές, μετά επεξεργαζόμαστε τα δεδομένα και κάνουμε ένα γράφημα και μετά τα στέλνουμε πίσω σε όλες τις ομάδες. Έτσι όλοι γνωρίζουν το τι κάνουν όλοι οι άλλοι και η συζήτηση γίνεται για την μίνιμουμ πίεση που πρέπει να σεβαστούν. 

Τη μικρότερη πίεση την αποφασίζει η Michelin και τους είπαμε ότι είναι 1.9 στο μπροστινό και 1.7 στο πίσω και ότι δεν επιτρέπεται να πάνε πιο κάτω από αυτό, για λόγους ασφαλείας.

Έτσι κάθε ομάδα δουλεύει και προσπαθεί να σεβαστεί αυτό και μερικές φορές κάποιες ομάδες είναι λίγο πιο χαμηλά και κάποιες φορές λίγο πιο ψηλά και γι' αυτό έχεις κάποιες πράσινες και κάποιες κόκκινες ενδείξεις στον πίνακα. 

Και μετά πρέπει να ξέρεις ποιοι είναι στο κόκκινο. Αν το όριο είναι το 1.9 και κάνεις τον Αγώνα στο 1.89, σου λείπει μόνο 0.01, αλλά και πάλι είσαι στο κόκκινο και δεν σέβεσαι τον κανονισμό. Όμως η ανοχή του υλικού είναι στο 0.03, έτσι λόγω αυτού, επειδή είναι το λάθος του υλικού, υπάρχει περίπτωση να είσαι στο κόκκινο, αλλά επειδή σου λείπει 0.01. Απλά αυτό είναι που βρίσκεται πίσω από την ιστορία. Αυτοί που έχουν βρεθεί στο “κόκκινο” από την αρχή της χρονιάς είναι στο όριο του λάθους του υλικού και γι' αυτό δεν αποκλείστηκαν. 

Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι δεν υπάρχουν οδηγοί, δεν υπάρχουν κατασκευαστές που “παίζουν” με την πίεση των ελαστικών. Δεν υπάρχουν οδηγοί που έχουν 0.1 ή 0.2 χαμηλότερα γιατί ξέρουν ότι θα χάσουν στην απόδοση και ότι υπάρχει ρίσκο για το λάστιχο. Έτσι λοιπόν αυτό που συζητιέται είναι για πολύ μικρή πίεση και για μένα αυτό δεν είναι ένα πρόβλημα, αφού όλοι γνωρίζουν τι κάνουν όλοι οι άλλοι. 

 

  • - Και γιατί αντί να αφήνετε τη μέτρηση στον κάθε κατασκευαστή, δεν μετράτε εσείς η Michelin την πίεση στο σχηματισμό εκκίνησης και αν δείτε ότι όλοι είναι πάνω από το ελάχιστο όριο του 1.9, να αφήσετε τα πράγματα να εξελιχθούν άσχετα με το που θα πάει η πίεση μετά;

Ναι, αυτή είναι μια καλή παρατήρηση! Στο μέλλον ήδη το δουλεύουμε και έχουμε βρει τον τρόπο να βελτιωθούμε. Έτσι αποφασίστηκε φέτος να δουλέψουμε με αυτόν τον τρόπο – την ανοχή σε μικρές αποκλίσεις των μετρήσεων - και για του χρόνου θα έχουμε ένα ενιαίο σύστημα, ένα υλικό ενιαίο για όλες τις ομάδες και όλους τους οδηγούς, με ένα κανάλι στην ECU που θα είναι κλειδωμένο και δεν θα μπορείς να τροποποιήσεις τα δεδομένα.

Με αυτό το σύστημα η Dorna και η IRTA θα μπορούν να ελέγξουν τα πάντα. Η οργάνωση η FIM θα έχει την ευθύνη και έτσι αν σέβεσαι τον κανόνα έχει καλώς, αν δεν το σέβεσαι θα τιμωρείσαι. Είναι το βασικό σύστημα που χρησιμοποιούμε στην Moto E ή το σύστημα που χρησιμοποιούν στην Moto 2, θα είναι έτοιμο για να ξεκινήσει η επόμενη σεζόν. 

Δεν το εφαρμόζουμε από φέτος λόγω των υλικών και επίσης γιατί δεν μπορεί να γίνει πολύ γρήγορα, είναι πολύ δύσκολο, γιατί υπάρχουν πολλά ηλεκτρονικά στο MotoGP και πολλές διαφορετικές συχνότητες και δεν είναι εύκολο να το κάνεις.

- Πέρα από αυτό το θέμα, φέτος βλέπουμε ότι καταρρίπτονται τα περισσότερα ρεκόρ και ταχύτερου γύρου και διάρκειας Αγώνα και ταχύτερου γύρου Αγώνα. Τι διαφορετικό έχετε κάνει στα λάστιχα;

Ναι, είναι σωστό αυτό, κάναμε 7 Αγώνες φέτος και σπάσαμε ρεκόρ σε 6! Μόνο στην Αργεντινή δεν κάναμε, γιατί η Αργεντινή έγινε μόνο σε δύο ημέρες και δεν ήταν δυνατόν να γίνει, γιατί δεν είχαμε τα υλικά να βάλουμε τα λάστιχα. 

Το μυστικό είναι εύκολο! Αυτό που κάναμε σε σχέση με πέρυσι είναι ότι υπήρχαν πάνω από 40 διαφορετικών γομών λάστιχα και μειώσαμε το εύρος σε 30. Απλά κρατήσαμε τις γόμες που έχουν μεγάλο εύρος λειτουργίας. Οι γόμες που κρατήσαμε για φέτος είναι πολύ εύκολο να ζεσταθούν και επίσης είναι πιο σταθερές και μπορείς να πιέσεις από την αρχή μέχρι το τέλος του Αγώνα και μετά μπορείς να σπάσεις το ρεκόρ.

 


 

Επόμενο άρθρο »

2022MOTOGPWORLD PADDOCK 10 @ Germany

« Προηγούμενο άρθρο

“Είμαι μέρος αυτού παιχνιδιού και μου αρέσει”

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
O MARTIN ΕΙΜΑΙ Ο ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ 2024;
  • ΝΑΙ, Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΩΝ 24 β. ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΚΑΛΥΦΘΕΙ
  • ΟΧΙ, ΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΟΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΕΣΙΜΟ ΤΗΣ ΚΑΡΟ ΣΗΜΑΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΥ