• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
20ος Αγώνας - GP Valencia (Montmelo Barcelona)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Παρουσίαση Dunlop Sportsmart2
Καλύτερο δεν γίνεται!
Τεστ-Μοντέλα 19/02/2014 - 16:21

Αποστολή στη Γαλλία

 

Η Dunlop χρησιμοποιεί την τεχνογνωσία από όλα τα αγωνιστικά τερέν της για να σχεδιάσει ένα σπορ ελαστικό που πηγάζει από το D212GP και αποτελεί την βελτιωμένη έκδοση και του Sportsmart πρώτης γενιάς.

 

Αναδημοσίευση από το περιοδικό MOTOGPWORLD, τεύχος 47

 

Κείμενο: Βασίλης Μωραΐτης

Φωτ.: Dunlop

 

Η γκάμα των σπορ ελαστικών της Dunlop είναι πλούσια και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που δεν θα περίμενε κανείς τόσο σύντομα μία έκδοση ενός νέου ελαστικού για hypersport χρήση, έπειτα από την επιτυχημένη έκδοση του Sportsmart που έγινε το 2010. Ωστόσο σύμφωνα με τον Sharon Antonaros (Director Dunlop Motorcycles EMEA, με Ελληνικές ρίζες) που ξεκίνησε την παρουσίαση στο φουαγέ του ξενοδοχείου Chateau D’Órfeuillette στη Νότια Γαλλία, το καταναλωτικό κοινό της μοτοσυκλέτας έχει αλλάξει σε αξιοσημείωτο βαθμό την τελευταία πενταετία και οι μοτοσυκλέτες με τη σειρά τους έχουν γίνει ακόμη πιο ισχυρές και γρήγορες και ως αποτέλεσμα η αγορά ζητούσε κάτι καινούργιο. Από την άλλη πλευρά θα αναλογιζόταν κανείς γιατί το Qualifier ή το Sportsmart δεν καλύπτουν τις ανάγκες αυτού του κοινού;

 

Η αλήθεια είναι ότι η εταιρεία έθεσε νέους στόχους και ανέβασε τον πήχη στις επιδόσεις του συγκεκριμένου νέου ελαστικού ακόμη πιο ψηλά, έπειτα από την προσεγμένη έρευνα αγοράς που ακολούθησε το τμήμα marketing. Αυτό λοιπόν που ζητούσε το κοινό ήταν μία βελτιωμένη έκδοση του Sportsmart που να έχει έντονα στοιχεία από το αναμενόμενο να γίνει θρυλικό D212GP. Πιο συγκεκριμένα το αρχικό πρόγραμμα της σχεδίασής του περιελάμβανε βελτιωμένες επιδόσεις σε στεγνό και βρεγμένο οδόστρωμα, καλύτερη πρόσφυση σε συνθήκες πίστας και καλύτερη αντοχή στην φθορά. Επιπλέον το τμήμα R&D της Dunlop πρόσθεσε στο ίδιο σκεπτικό την βελτίωση στο στρίψιμο της μοτοσυκλέτας, την άνεση και την ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες.

Η δομή του μπροστινού ελαστικού με το σκελετό των δύο λινών με τις κατάλληλες γωνίες ζώνης που δένουν με τα πλαϊνά τοιχώματα και την ανάποδη φορά στην χαράκωση του πέλματος
Η δομή του μπροστινού ελαστικού με το σκελετό των δύο λινών με τις κατάλληλες γωνίες ζώνης που δένουν με τα πλαϊνά τοιχώματα και την ανάποδη φορά στην χαράκωση του πέλματος

 

Για να επιτευχθούν τα νέα τεχνικά χαρακτηριστικά στο καινούργιο ελαστικό της Dunlop εφαρμόστηκαν νέες καινοτομικές εφαρμογές χρησιμοποιώντας την υπάρχουσα τεχνογνωσία των JLB (JointLess Belt) και JLT (JointLess Tread) που έχει εδραιώσει η εταιρεία στην τεχνολογία των ελαστικών της. Πιο συγκεκριμένα τα νέα χαρακτηριστικά του Sportsmart2 πραγματοποιήθηκαν με τους παρακάτω τρόπους:

 

Η βελτίωση των επιδόσεων του ελαστικού στο βρεγμένο οδόστρωμα ξεκίνησε από την εφαρμογή νέων μοντέλων προσομοίωσης των συνθηκών σε ηλεκτρονικό υπολογιστή. Συγκεκριμένα μελετήθηκε η συμπεριφορά του ελαστικού με ταχύτητα 100-120χλμ./ωρα σε οδόστρωμα καλυμμένο με νερό βάθους 6-8mm. Το επιτελείο της Dunlop αντέστρεψε τη φορά της σχεδίασης της στα αυλάκια που απωθούν το νερό και κατά αυτό τον τρόπο επιτεύχθηκε η μεγαλύτερη επαφή του ελαστικού με το οδόστρωμα. Επίσης, υπολογίστηκε με πιο αναλυτικό τρόπο η δύναμη άνωσης του ελαστικού και αυτή μειώθηκε για να επιτευχθεί η καλύτερη απώθηση του νερού. Και όλα αυτά μόνο για το εμπρός ελαστικό. Το δε πίσω ελαστικό εξοπλίστηκε με νέα σύνθεση 100% από σίλικα (διοξείδιο του πυριτίου) στα πλευρικά του σημεία. Σε αυτό το σημείο ο Partice Omont (Dunlop Research and Development director) ανάφερε ότι οι τεχνικοί ανάλυσαν πολλά δεδομένα που συλλέγει η Dunlop από τους αγώνες στις κατηγορίες Moto2, από τις ομάδες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Endurance, το Isle of Man και κάποια Εθνικά Πρωταθλήματα για να επιλέξει το εύρος θερμοκρασίας του ελαστικού.

Η τοποθέτηση των γομών στο πίσω ελαστικό
Η τοποθέτηση των γομών στο πίσω ελαστικό

 

Οι επιδόσεις στο στεγνό οδόστρωμα βελτιώθηκαν αναθεωρώντας τη σύνθεση συγκεκριμένων στοιχείων της κατασκευής του ελαστικού για να λειτουργεί καλύτερα κάτω από μεγαλύτερο φάσμα θερμοκρασιών, χάρη στη χρήση νέων υγρών πολυμερών (polymer) και άλλων ρητινών που παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόσφυση ενός ελαστικού. Το μπροστινό ελαστικό επανασχεδιάστηκε σε ότι αφορά το προφίλ του και τα πλαϊνά τοιχώματα και έτσι βελτιώθηκε το ωφέλιμο πέλμα που πατάει στην άσφαλτο. Κατά αυτό τον τρόπο βελτιώθηκε σε αξιοσημείωτο βαθμό η σταθερότητα στην επιβράδυνση. Επιπλέον η μείωση της ροπής στρέψης αναβάθμισε τη συμπεριφορά του στο στρίψιμο της μοτοσυκλέτας.

Η κατασκευή του πρωτοποριακού Jointless Belt (JLT)
Η κατασκευή του πρωτοποριακού Jointless Belt (JLT)

 

Για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ελαστικού μας ενημέρωσε εκτενώς ο νεαρός Giovanni Dalla Torre που επιμελήθηκε σχεδόν εξολοκλήρου τον εξοπλισμό των εργαστηρίων που κάλυψαν την έρευνα και εξέλιξη του νέου ελαστικού της Dunlop. Στην ουσία το Sportsmart2 είναι το πρώτο του project στην εταιρεία και ήταν ιδιαίτερα χαρούμενος από το τελικό αποτέλεσμα.

Η μείξη των συστατικών του ελαστικού
Η μείξη των συστατικών του ελαστικού

 

Ολοκληρωμένη δοκιμή

 

Βέβαια είχαμε τη μοναδική ευκαιρία να ανακαλύψουμε τα προτερήματα του νέο Sportsmart2 άμεσα στην πίστα πριν παρακολουθήσουμε την παρουσίαση του προϊόντος από την εταιρεία. Κι αυτό έγινε γιατί η Ελληνική αποστολή ακολούθησε ανάποδα την διαδικασία της παρουσίασης λόγω της καθυστέρησης που είχε η εσωτερική πτήση της Air France. Που σημαίνει ότι μόλις φθάσαμε στο Merival και για την ακρίβεια στην τοποθεσία της πίστας, εξοπλιστήκαμε με φόρμα, κράνος κ.λπ. και μπήκαμε κατευθείαν στη δοκιμή των ελαστικών έχοντας στη διάθεσή μας τέσσερις μοτοσυκλέτες. Δύο Honda CBR600RR και δύο Yamaha YZF R1 με το γνωστό Sportsmart πρώτης γενιάς και δύο με το νέο Sportsmart2. Επιπλέον παρόλο ότι θα πρέπει να μπαίναμε εναλλάξ με τους Ιταλούς συναδέλφους που ήταν ήδη εκεί από το πρωί εμείς οδηγήσαμε σερί από την μία μοτοσυκλέτα στην άλλη χωρίς δεύτερη σκέψη κι έτσι ολοκληρώσαμε 7 session από 8 γύρους το καθένα στη στεγνή πίστα των 3.3χλμ.

Ο βουλκανισμός του ελαστικού γίνεται σε ένα σύνθετο μηχάνημα κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας για να ενοποιηθούν όλα τα υλικά του ελαστικού
Ο βουλκανισμός του ελαστικού γίνεται σε ένα σύνθετο μηχάνημα κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας για να ενοποιηθούν όλα τα υλικά του ελαστικού

 

Η πίστα ήταν πραγματικά σχεδιασμένη ιδανικά για τέτοιου είδους σκοπό, μιας και περιελάμβανε ένα πολύ γρήγορο κομμάτι, κατηφορικό με ανοιχτές στροφές όπου ακόμη και το 600άρι ανάπτυσε υψηλή ταχύτητα και μέγιστη κλίση και στο πίσω μέρος της είχε ένα τεχνικό κλειστό τμήμα που απαιτούσε σωστές γραμμές για έχεις ροή και ταχύτητα χωρίς να κινείσαι σε ρυθμό stop and go.

 

Παρόλο ότι η Honda διακρίνεται για τη γρήγορη γεωμετρία της και την απόλυτη συμπεριφορά, φορώντας τα Sportsmart πρώτης γενιάς γύριζε στην πίστα με πιο νωχελικό ρυθμό. Ιδιαίτερα στο κατηφορικό τμήμα φρέναρες πιο νωρίς μιας και είχε την τάση να σηκώνει τον εμπρός τροχό δείχνοντας ότι δεν θέλει να το «βιάσεις» για να ακολουθήσει την πιο σπορ γραμμή που του όριζες. Επίσης, στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης συμπεριφερόταν μακράν πιο αργά και στο σύνολο απαιτούσε ένα πιο ήπιο και στρωτό ρυθμό για να ακολουθήσει τις γρήγορες απαιτήσεις του οδηγού.

Το μηχάνημα ακριβείας που τοποθετεί με χειρουργικό τρόπο το ατσάλινο σύρμα (JLT) εμποτισμένο με την γόμα του ελαστικού στο πίσω ελαστικό
Το μηχάνημα ακριβείας που τοποθετεί με χειρουργικό τρόπο το ατσάλινο σύρμα (JLT) εμποτισμένο με την γόμα του ελαστικού στο πίσω ελαστικό

 

Οδηγώντας την CBR600RR με το Sportsmart2 νόμιζες ότι βρισκόσουν πάνω σε άλλη μοτοσυκλέτα και μάλιστα στημένη με διαφορετική γεωμετρία. Τόσο μεγάλη ήταν η διαφορά. Στο τολμηρό κατηφορικό κομμάτι η Honda είχε μεγαλύτερη ευστάθεια και μπορούσες να την πλασάρεις στη στροφή επιβραδύνοντας βαθειά μέσα, λίγο πριν φθάσεις στην κορυφή της. Στη συνέχεια επιτάχυνες με μεγαλύτερη ευστάθεια στην ανοιχτή αριστερή και ανέβαζες μία σχέση στην έξοδό της για να πλασαριστείς ακόμη πιο γρήγορα στην τυφλή δεξιά που ήταν και η πιο ανοιχτή στροφή στο πίσω μέρος της πίστας. Στο κλειστό κομμάτι στο πίσω μέρος της πίστας η Honda είχε μετατραπεί σε χειρουργικό εργαλείο και έστριβε με εκπληκτική ακρίβεια παίρνοντας πιο κλειστές και απόλυτες γραμμές. Επιπλέον άλλαζες κατεύθυνσης και κλίση στο κοντό εσάκι με τη σκέψη, έχοντας καλύτερη έξοδο στην ανηφορική δεξιά για να περάσεις στις δύο τυφλές και απαιτητικές στροφές που σε έβγαζαν στην ευθεία μπροστά από τα pit.

Απίστευτη η αίσθηση και η πληροφόρηση που παρέχει στο βρεγμένο οδόστρωμα
Απίστευτη η αίσθηση και η πληροφόρηση που παρέχει στο βρεγμένο οδόστρωμα

 

Ακόμη πιο αισθητή η αλλαγή στην συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας ήταν όταν οδηγήσαμε αμέσως μετά την R1. Δύσκολα θα πίστευε κανείς ότι η συμπεριφορά και το κράτημα μιας μοτοσυκλέτας θα άλλαζε σε τόσο μεγάλο βαθμό, απλά και μόνο χρησιμοποιώντας άλλο ελαστικό. Η έντονη διαφορά ήταν αισθητή τόσο στο ανοιχτό τμήμα της πίστας - όπου η ευστάθεια και η σιγουριά στο κράτημα σου τόνιζε το ηθικό - όσο και στο κλειστό κομμάτι όπου η R1 είχε καλύτερη είσοδο και σηκωνόταν πιο εύκολα για την αλλαγή κατεύθυνσης. Η μοτοσυκλέτα είχε πιο σίγουρο πάτημα/πρόσφυση στην είσοδο της στροφής και όταν άφηνες τα φρένα αργά βαθιά μέσα στην στροφή δεν σήκωνε τον τροχό. Υπάκουε πειθήνια στις εντολές σου με αποτέλεσμα να μπορείς να κλείσεις κι άλλο την γραμμή σου, χωρίς να δείχνει ότι θα σου διπλώσει τον τροχό.

 

Η δυνατότητα που μας έδωσε η Dunlop να συγκρίνουμε το ένα ελαστικό άμεσα με το άλλο ήταν ο καλύτερος τρόπος στο να αξιολογήσουμε και να δούμε από πρώτο χέρι όλα τα νέα του χαρακτηριστικά και επιπλέον το γεγονός ότι δεν γνωρίζαμε τις τεχνολογικές του αναβαθμίσεις μας έκανε να πειστούμε στην πράξη για το πόσο καλό είναι πριν οδηγήσουμε το νέο Sportsmart2 στο βρεγμένο και στο δρόμο.

 

Στο βρεγμένο

 

Μόνο που αντίκριζε κανείς το σύστημα συνεχούς κατάβρεξης της πίστας των 1.7χλμ. όπου θα πραγματοποιούνταν η δοκιμή του νέου ελαστικού σε συνθήκες βροχής του κοβόταν η ανάσα. Οχτώ χιλιοστά νερού κάλυπταν την επιφάνεια της ασφάλτου σε όλο το μήκος της πίστας και σε κάποια σημεία τα μικρά κυματάκια έφερναν αυτόν τον κόμπο στο λαιμό σου.

 

Το πόσο καλό είναι το νέο Sportsmart2 στο βρεγμένο είναι κάτι που πολύ δύσκολα μπορεί να διατυπώσει κανείς στο χαρτί και ακόμη δυσκολότερο να το αντιληφθεί ο αναγνώστης αν δεν νιώσει ο ίδιος την εμπειρία αυτή. Το βασικό ατού του είναι ότι παρέχει άριστη πληροφόρηση στον οδηγό κάτω από όλες τις συνθήκες και είσαι σίγουρος για την πρόσφυσή του πριν συμβεί οτιδήποτε.

 

Στο γρήγορο σημείο της πίστας έπειτα από την κατηφορική φουρκέτα βούταγες με ταχύτητα 100χλμ./ώρα στην ανοιχτή αριστερή και περνούσες το επόμενο ανοιχτό εσάκι με 20 χλμ./ώρα λιγότερα πριν μπεις στην κατηφορική είσοδο του κυκλικού τομέα όπου κατέβαζες αφρενάριστος σε 3η για να ανηφορίσεις διαγράφοντας περίπου ένα τόξο 270 μοιρών. Υποδειγματική θα χαρακτήριζε κανείς τη συμπεριφορά του νέου ελαστικού, που στο προοδευτικό άνοιγμα του γκαζιού δεν έδειχνε να ταράζει την ηρεμία του συνόλου, ούτε να εμφανίζει την παραμικρή τάση για ολίσθηση. Πολύ καλή ήταν η πρόσφυση που είχε στο συνεχόμενο ανηφορικό κομμάτι καθώς επίσης στις δύο κατηφορικές (αριστερή και δεξιά) στροφές που κέρδιζε τις εντυπώσεις με την εκπληκτική πληροφόρηση και την σταθερότητα του στα φρένα λίγο πριν την φουρκέτα όπου έστριβες με δευτέρα. Στο σύνολο οι επιδόσεις του νέου ελαστικού στο βρεγμένο οδόστρωμα αποδείχτηκαν πολύ καλές και αναμφισβήτητα η εταιρεία έκανε ένα μεγάλο άλμα σε αυτό τον τομέα σε σύγκριση με το προηγούμενο Sportsmart.

 

Στο δρόμο

 

Όσο καλό κι αν είναι ένα ελαστικό στην πίστα όπου οι συνθήκες είναι σχεδόν ιδανικές, τόσο απαραίτητο θα έκρινε κανείς τη δοκιμή κάτω από πραγματικές συνθήκες στο δρόμο. Το επιτελείο της Dunlop είχε φροντίσει και γι’αυτό κι έτσι είχαμε στην διάθεσή μας τα Suzuki GSR750 που ήδη είχαμε οδηγήσει στο βρεγμένο εφοδιασμένα τα μισά με το νέο Sportsmart2 και τα υπόλοιπα με τον πρόγονό του. Την τελευταία ημέρα οδηγήσαμε περισσότερα από 280χλμ. σε μία εκπληκτική διαδρομή (μεταξύ La Garde Albaret St Marie και Mireval) που είχε κάθε είδους χάραξη (από επαρχιακό δίκτυο μέχρι εθνική αρτηρία) για να δούμε όχι μόνο την οδική του συμπεριφορά αλλά να ερευνήσουμε επιπλέον τον παράγοντα “άνεση” που τόσο μιλούσε γι’αυτόν η Dunlop.

 

Σε αυτό τον τομέα έπρεπε να δούμε με λίγα λόγια πως συμπεριφέρεται το ελαστικό στον κάθετο άξονα, δηλαδή τα σαμαράκια, τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος και ότι άλλο ταράζει την ηρεμία του συνόλου σε κανονικές συνθήκες. Στην αρχή είχα βρεθεί πάνω στην σέλα ενός Suzuki με το νέο ελαστικό και όλα πήγαιναν μια χαρά και απολάμβανα όχι μόνο τη διαδρομή αλλά επιπλέον και τα όμορφα τοπία της περιοχής. Κάπου λοιπόν στην πρώτη στάση για καφέ ήρθε στα χέρια μου ένα άλλο μοντέλο με το παλιότερο ελαστικό και τότε ένιωσα τη μεγάλη διαφορά στον τομέα της άνεσης. Αναμφισβήτητα το νέο ελαστικό κάνει σαφώς πιο ανώδυνο το πέρασμα από συνεχόμενα σαμάρια ή από δρόμο που είναι γεμάτος από πρόχειρα μπαλώματα (ελληνικού τύπου).

 

To Sportsmart2 θα συμμετάσχει στο καινούργιο πρόγραμμα Satisfaction 100% Guarantee της Dunlop που σημαίνει ότι ο καταναλωτής συμπληρώνει μία φόρμα με την αγορά ενός σετ ελαστικών και αν δεν μείνει ευχαριστημένος από τις επιδόσεις του μπορεί να το επιστρέψει πίσω στον dealer και να αποζημιωθεί με μετρητά (όχι κουπόνια ή άλλο τρόπο) πλήρως με τα έξοδα αντικατάστασης των ελαστικών. Αυτό ισχύει για περιορισμένο αριθμό χλμ. περίπου 120-150 χλμ. και εφόσον δεν έχει σημειωθεί μεγάλη φθορά στο ελαστικό.

 

Αναμφισβήτητα το νέο Sportsmart2 αποτελεί ένα κορυφαίο ελαστικό που θα το χαρεί κανείς, είτε στο δρόμο, είτε στην πίστα ακόμη κι αν η μοτοσυκλέτα του δεν έχει καθαρά σπορ χαρακτήρα. Ολοκληρώνοντας συνοψίζουμε τα ατού του που είναι: Η πολύ καλή συμπεριφορά του στην είσοδο της στροφής, η καλή αίσθηση και πρόσφυση στο βρεγμένο, η εκπληκτική σταθερότητα που χαρίζει στις υψηλές ταχύτητες και τις ανοιχτές παρατεταμένες στροφές και η εντυπωσιακή άνεση του σε συνθήκες Sport Touring οδήγησης. Θα είναι διαθέσιμα στην χώρα μας από την επίσημη αντιπροσωπεία της Dunlop από τις 20 Οκτωβρίου.

 

 

 

To Γαλλικό εργοστάσιο της Dunlop

 

Η τελευταία ημέρα της αποστολής ήταν αφιερωμένη στην επίσκεψη στο Γαλλικό εργοστάσιο της Dunlop όπου κατασκευάζονται σχεδόν όλα τα ελαστικά μοτοσυκλέτας της εταιρείας, καθώς επίσης και αρκετά από αυτά που προορίζονται για ελαφριά φορτηγά. Το συγκεκριμένο εργοστάσιο ιδρύθηκε το 1920 αλλά στη συνέχεια υπέστη μεγάλη καταστροφή από τους βομβαρδισμούς του Δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου το 1943. Στήθηκε ξανά από την αρχή και ανακαινίστηκε το 1984/85 όταν η εταιρεία εξαγοράστηκε από την Sumitomo Rubber (και στην συνέχεια που ενοποιήθηκε με την Good Year, το 1999). Η έκταση στην οποία βρίσκονται οι εγκαταστάσεις του εργοστασίου είναι της τάξεως των 81,050τ.μ., ενώ συνολικά καταλαμβάνει 200,000τ.μ. και ακολουθούνται αυστηροί κανόνες ασφαλείας για τους επισκέπτες.

 

Βέβαια το αρχικό μας ερώτημα ήταν γιατί κρίθηκε αναγκαία η κατασκευή των ελαστικών μοτοσυκλέτας στο εργοστάσιο της Γαλλίας. Η απάντηση δόθηκε από τον Antonaros που ανάφερε ότι πλέον η Ευρωπαϊκή αγορά είναι η ισχυρότερη στον κόσμο. Επιπλέον, λόγω των αυστηρών περιβαλλοντολογικών κανονισμών η εταιρεία παρασκευάζει τα ελαστικά με πιο «καθαρές μεθόδους». Οι πρώτες ύλες όπως το συνθετικό λάστιχο και το καουτσούκ έρχονται από την Μαλαισία και την Ινδονησία, ενώ οι υπόλοιπες από την Ν.Αφρική, την Ν.Αμερική και την Βραζιλία. Επιπλέον έχει επιτευχθεί η μηδενική παρουσία αποβλήτων στη γη από το 2009. Στο Γαλλικό εργοστάσιο διαθέτουν 61% περισσότερες δοκιμές προσομοίωσης, κατασκευάζονται λιγότερα πρωτότυπα ελαστικά κατά 10% και μειώνονται οι δοκιμές κατά 40% άρα μειώνεται ο συνολικός χρόνος της εξέλιξής του.

 

Κατά την παραμονή μας στο εργοστάσιο είχαμε την μοναδική ευκαιρία να δούμε από πρώτο χέρι τα στάδια παραγωγής του νέου Sportsmart2 καθώς επίσης κάποιες από τις επιμέρους διεργασίες, όπως την κατασκευή του πλευρικού τοιχώματος με τα ενσωματωμένα ατσάλινα νήματα (7 λωρίδες) που σχηματίζουν μία ανθεκτική εξάγωνη πατούρα (hexagonal bead) βουτηγμένη σε ελαστικό.

 

Η παραγωγή ενός ελαστικού μοτοσυκλέτας γίνεται στην ουσία σε τέσσερα βασικά στάδια. Αρχικά γίνεται η μίξη των βασικών συστατικών, στη συνέχεια ακολουθεί η παραγωγή των εξαρτημάτων που το απαρτίζουν, ακολουθεί η ανάπτυξη/χτίσιμο του ελαστικού και τέλος η ολοκληρωτική κατεργασία και η ποιότητα ελέγχου. Ωστόσο, ενδιάμεσα υπάρχουν περίπου 30 διαφορετικές κατεργασίες των προϊόντων και των ξεχωριστών τμημάτων που χρειάζονται για την κατασκευή ενός ελαστικού, όπως το Sportsmart2.

  

Οι σημαντικότεροι παράγοντες ή στάδια στην κατασκευή ενός ελαστικού είναι η μίξη των κατάλληλων συστατικών και το προτελευταίο στάδιο όπου γίνεται ο βουλκανισμός του ελαστικού κάτω από συγκεκριμένη πίεση και θερμοκρασία. Η θερμοκρασία και ο χρόνος του βουλκανισμού καθορίζουν την τελική μορφή των τεχνικών χαρακτηριστικών του ελαστικού και το σημαντικότερο πού είναι η πρόσφυση. Κατά τη λειτουργία του μηχανήματος η πίεση μπορεί να φθάσει μέχρι και τα 21bar, ενώ η θερμοκρασία αγγίζει μέχρι και τους 200ο Κελσίου. Η διάρκεια του βουλκανισμού κυμαίνεται από είκοσι έως και 40 λεπτά ανάλογα με το ελαστικό.

 

Ο εξειδικευμένος τεχνικός που χειρίζεται το μηχάνημα του βουλκανισμού έχει στενή και άμεση συνεργασία με το τμήμα της μίξης των συστατικών του ελαστικού (του κάθε ελαστικού). Κατά αυτό τον τρόπο προγραμματίζει ανάλογα την πανάκριβη μηχανή για την τελική παρασκευή του κάθε ελαστικού.  

 

Τέλος, κάθε ελαστικό περνάει από τον έλεγχο τελικού φινιρίσματος και ποιοτικού ελέγχου. Πολύ σημαντική είναι η διαδικασία του στατικού και δυναμικού ζυγίσματος για να εξασφαλιστεί το άριστο ζύγισμα του κάθε ελαστικού ώστε να μην αποφέρει κραδασμούς στη μελλοντική χρήση του. Σε αυτό το στάδιο μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό της τάξεως το 2-3% δεν περνάει τους ελέγχους ομοιομορφίας και αισθητικής.

 

 

 

Τα βασικά υλικά ενός ελαστικού

 

Υλικό          -             Ιδιότητα

Συνθετικό λάστιχο- Παρέχει πρόσφυση στην άσφαλτο

Οργανικό λάστιχο- Παρέχει πρόσφυση στην άσφαλτο

Άνθρακας - Αυξάνει την ανθεκτικότητά του (περισσότερα χλμ.)

Silica- Συμβάλει στις ιδιότητες του μείγματος, αυξάνει την πρόσφυση στο βρεγμένο.

Process Oil- Μέσο επιτάχυνσης των συστατικών του μείγματος

Peptizer - Μέσο σταθεροποίησης του μείγματος

Συστατικό συγκόλλησης - Σφραγίζει τη σωστή συγκόλληση όλων των συστατικών

Συστατικό προστασίας - κατά του όζοντος και του οξυγόνου.

Θειάφι - Συντελεί στον βουλκανισμό της ελαστικής ύλης, και ορίζει τις ιδιότητες της ελαστικότητας

Επιβραδυντές - Αυξάνουν το χρόνο βουλκανισμού (σκλήρυνσης) του ελαστικού

Επιταχυντές - Μειώνουν το χρόνο βουλκανισμού (σκλήρυνσης)  του ελαστικού.

 

Επόμενο άρθρο »

Vid: Ninja Η2R!

« Προηγούμενο άρθρο

Οδηγούμε: 2014 Honda NC750X & NC750D

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
O MARTIN ΕΙΜΑΙ Ο ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ 2024;
  • ΝΑΙ, Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΩΝ 24 β. ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΚΑΛΥΦΘΕΙ
  • ΟΧΙ, ΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΟΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΕΣΙΜΟ ΤΗΣ ΚΑΡΟ ΣΗΜΑΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΥ