• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
5ος Αγώνας - Γαλλία (Le Mans)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Περί αγώνων Sprint και αμοιβών ο λόγος...
Νέα 08/03/2023 - 08:44

Έχοντας ανακοινώσει την απόφαση πέρυσι, η Dorna θα ενσωματώσει αγώνες Sprint μισής απόστασης σε κάθε Grand Prix του 2023.

Αυτό σημαίνει ότι θα διεξαχθούν συνολικά 42 αγώνες σε όλη την σεζόν - που θα ήταν ούτως ή άλλως η μεγαλύτερη στην ιστορία του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος - 21 πλήρους απόστασης και 21 Sprint.

Αυτή η κίνηση προκάλεσε εξαρχής διαμάχες, όταν οι αναβάτες ενημερώθηκαν για πρώτη φορά για το τι συνέβαινε μέσω δημοσιεύσεων στον Τύπο καθώς ,αν και συζητήθηκε σε προηγούμενες  συνεδριάσεις της επιτροπής ασφάλειας, δεν γνώριζαν ότι το σχέδιο είχε εγκριθεί και επρόκειτο να εφαρμοστεί το 2023.

Έκτοτε, έχουν τεθεί πολλά ερωτήματα σχετικά με τους αγώνες Sprint και οι αναβάτες έχουν διαφορετικές απόψεις ως προς την αξία τους, καθώς και για το πώς θα τους επηρεάσει από Grand Prix σε Grand Prix.

Ένα βασικό θέμα που επανεμφανίστηκε τις τελευταίες εβδομάδες, ήταν το γεγονός ότι οι ομάδες και οι αναβάτες δεν έχουν καταλήξει ακόμη σε συμφωνία σχετικά με τα μπόνους που θα καταβάλλονται για τη νίκη σε αγώνες Sprint.

Οι μισθοί γενικά ήταν ένα σημείο συζήτησης στα MotoGP τον περασμένο χρόνο, με τον μάνατζερ του Joan Mir, Paco Sanchez, να λέει στα μέσα ενημέρωσης στο γαλλικό Grand Prix (μόλις δύο εβδομάδες αφότου η Suzuki ανακοίνωσε ότι αποχωρεί από τα MotoGP) ότι ένας ελάχιστος βασικός μισθός θα έπρεπε να δίνεται σε όλους τους αναβάτες.


"Τα MotoGP είναι μια μεγάλη επιχείρηση", είπε ο Sanchez. "Για μένα, αυτό είναι σαν το τένις και το ποδόσφαιρο και άλλα μεγάλα αθλήματα, μέρος αυτών των χρημάτων που βγαίνουν πρέπει να είναι για τους ανθρώπους που είναι τα αστέρια αυτής της επιχείρησης. Και οι αναβάτες MotoGP είναι τα αστέρια αυτού του κόσμου. Έτσι, νομίζω ότι τους αξίζει. Δεν ξέρω ποιός, η Dorna, οι κατασκευαστές, κάποιος πρέπει να πληρώσει όλους έναν ελάχιστο βασικό μισθό".

"Δεν λέω να τους πληρώσουν τον μισθό του Marc Marquez, αλλά έναν ελάχιστο βασικό μισθό επειδή παίζουν με τη ζωή τους. Το ξεχνάμε μερικές φορές, αλλά παίζουν με τη ζωή τους. Κάποιοι νέοι αναβάτες, αν τους προσφέρεις 100.000 ευρώ, υπογράφουν , ή και να μην τους δώσεις τίποτα υπογράφουν".

Στην ίδια εκείνη συνέντευξη, ο Sanchez αποκάλυψε ότι το συμβόλαιο που υπέγραψε ο αναβάτης της Tech3, Remy Gardner, τον οποίο επίσης μανατζάρει, ήταν «σκατά».

Αυτό το σχόλιο πυροδοτήθηκε από μια συζήτηση εκείνη την εποχή σχετικά με την απομάκρυνση του Romano Fenati από την Speed ​​Up στη Moto2 κατά τη διάρκεια της σεζόν του  2022, με αρκετούς να εκφράζουν ανησυχίες για συμβόλαια που θεωρούσαν επισφαλή για τους αναβάτες.

Το 2022, οι συνδυασμένοι μισθοί του grid μειώθηκαν κατά 19,45% σε σύγκριση με το 2019, με την αμοιβή 11 αναβατών να μην φτάνει σε εξαψήφια νούμερα το 2023 (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα μπόνους νίκης που μπορεί να υπάρχουν στα συμβόλαιά τους).

Αν και είναι εύκολο να απορρίψουμε τις "γκρίνιες" των κορυφαίων αθλητών για τους μισθούς τους, δεδομένου του μισθού που λαμβάνουν οι περισσότεροι κανονικοί άνθρωποι, τα MotoGP είναι "φτωχά" σε σύγκριση με άλλα αθλήματα. Αλλά η επικινδυνότητα των MotoGP είναι κάτι που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη όταν συζητάμε για το τι θα έπρεπε να κερδίζει ένας αναβάτης από άποψη χρημάτων, ιδίως με τον κίνδυνο να διπλασιάζεται με την έλευση των αγώνων Sprint.

Τα MotoGP έχουν αλλάξει τη μορφή ενός Grand Prix, αφαιρώντας τις ΕΔ4, διάρκειας 30 λεπτών, ώστε η ώρα που οι αναβάτες βρίσκονται στην πίστα, να μην αυξηθεί. Αλλά οι αναβάτες υποστήριξαν ότι η σωματική και πνευματική προσπάθεια που καταβάλλεται κατά τις ΕΔ4 δεν είναι σε καμία περίπτωση παρόμοια με αυτή που θα βιώσουν σε έναν αγώνα Sprint.

 

Μιλώντας μετά την παρουσίαση της ομάδας Mooney VR46, ο Luca Marini, ο οποίος θα είναι ένας από τους χειρότερα αμειβόμενους αναβάτες στο grid το 2023, άσκησε κριτική στα σχόλια ότι η αύξηση των αγώνων θα έπρεπε να είναι ευπρόσδεκτη από τους αναβάτες και σημείωσε σχετικά ότι το να είσαι αναβάτης MotoGP είναι μια δουλειά που διαρκεί όλο το χρόνο τώρα.

"Ειλικρινά τώρα, φαίνεται ότι η μορφή (των Grand Prix) αλλάζει, αλλά όλοι λένε απλώς «ΟΚ αναβάτες, αυτή είναι η νέα μορφή, κερδίζετε τα ίδια χρήματα, πρέπει να κάνετε το ίδιο πράγμα γιατί περισσότεροι αγώνες σημαίνουν περισσότερη διασκέδαση για εσάς. Οπότε, απλά διασκεδάστε. Στην εποχή μου, αν είχαμε περισσότερους αγώνες θα ήταν απλώς καλύτερα», σου λένε οι παλιοί αναβάτες. Είναι τρομερό γιατί αυτοί δεν οδηγούν τώρα", είπε ο όταν ρωτήθηκε για την έλλειψη συμφωνίας μεταξύ των αναβατών και των ομάδων όσον αφορά τα μπόνους των αγώνων Sprint.


"Λοιπόν, δεν είμαι εναντίον τους. Σίγουρα, λέω το ίδιο πράγμα. Συμφωνώ μαζί τους, σίγουρα είναι πιο διασκεδαστικό για εμάς γιατί θέλουμε να αγωνιστούμε. Είναι απίστευτο να αγωνιζόμαστε στα MotoGP και περισσότεροι αγώνες είναι πιο διασκεδαστικοί". 

"Αλλά είναι και η δουλειά μας, είναι η ζωή μας και είναι οι θυσίες μας γιατί τώρα είσαι αναβάτης MotoGP 365 μέρες το χρόνο. Δεν μπορείς να έχεις τόσο ελεύθερο χρόνο, έχεις και πολύ άγχος. Η δουλειά που θα χρειάζεται ο νέος αυτός αγώνας θα είναι απίστευτη".

Οι βασικοί μισθοί δεν είναι ασυνήθιστοι στον παγκόσμιο αθλητισμό, με τους παίκτες χόκεϋ στο NHL να κερδίζουν 750.000 $ ως το απόλυτο ελάχιστο. Στο NFL, αυτό το ποσό είναι $705.000, ενώ στο NBA είναι $925.000. Αναμφισβήτητα, τα στοιχεία του βασικού μισθού θα εξαρτώνται από τη συνολική οικονομική κατάσταση ενός Πρωταθλήματος καθώς και από τυχόν ανώτατα όρια μισθών που μπορεί να υπάρχουν.

Προς το παρόν, δεν υπάρχει κάποιο όργανο για να συσπειρώσει και να βοηθήσει τους αναβάτες όταν πρόκειται για θέματα μισθού. Σε αντίθεση με τη Formula 1, που υπάρχει η Ένωση Οδηγών Grand Prix, δεν υπάρχει ένωση αναβατών στα MotoGP.  


"Οι ομάδες μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν", παραπονέθηκε ο Aleix Espargaro όταν μίλησε για το θέμα των βασικών μισθών που συζητήθηκε στις συνεδριάσεις της επιτροπής ασφάλειας πέρυσι. "Δεν είναι δίκαιο. Είναι σωστό οι ομάδες να έχουν μια ένωση που τις προστατεύει, αλλά εμείς νιώθουμε απροστάτευτοι. Άρα, δεν είναι δίκαιο".

Ο Pol Espargaro πρόσθεσε: "Δεν είχαμε ποτέ έναν ηγέτη με αρκετό ενδιαφέρον για να δημιουργήσει μια ένωση αναβατών. Σίγουρα ο σωστός ήταν ο Valentino Rossi, και παρόλο που συζητήθηκε πολλές φορές, δεν έκανε ποτέ το βήμα για να το προχωρήσει".

Όταν μια ερώτηση σχετικά με την ίδρυση μιας ένωσης αναβατών στα MotoGP τέθηκε στον διευθύνοντα σύμβουλο της Dorna, Carmelo Ezpeleta πέρυσι, ο Ισπανός – ο οποίος λέει ότι «δεν αντιτίθεται σε αυτό» - ανέφερε: "Δεν γνωρίζω κάποια κατηγορία όπου οι αναβάτες να εισακούγονται και να προστατεύονται όπως στα MotoGP".

Η απάντηση του Ezpeleta έγινε πιο έντονη καθώς τα μέσα ενημέρωσης προώθησαν το θέμα, υποστηρίζοντας ότι η επιτροπή ασφαλείας αναβατών είναι μια ένωση αναβατών. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν παρευρίσκονται όλοι οι αναβάτες στις συνεδριάσεις της επιτροπής ασφαλείας, οι οποίες πραγματοποιούνται σε κάθε Grand Prix τις Παρασκευές. Ο Fabio Quartararo είναι ένας αξιοσημείωτος απών, ισχυριζόμενος ότι δεν αισθάνεται ότι οι αναβάτες εισακούγονται.

Όταν επιβεβαιώθηκαν επίσημα οι αγώνες Sprint, ο πρόεδρος της FIM, Jorge Viegas, αστειεύτηκε σε έναν δημοσιογράφο ότι περισσότεροι αγώνες θα σήμαιναν περισσότερα χρήματα για τα μέσα ενημέρωσης (και ότι εμείς οι δημοσιογράφοι θα πρέπει να διαπραγματευτούμε με τους δικούς μας εργοδότες), ένα σχόλιο που ίσως δείχνει ότι  η διοίκηση των MotoGP είναι δυνητικά εκτός πραγματικότητας όσον αφορά το τι σημαίνει ένα επιβαρυμένο πρόγραμμα Grand Prix.

Αν και δεν υπήρξε καμία υπόνοια ότι οι αναβάτες θα μπορούσαν να κλιμακώσουν την αντίδρασή τους σε αυτό το θέμα, οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των συμμετεχόντων σε ένα Πρωτάθλημα και των διοργανωτών Πρωταθλημάτων είναι κάτι που έχουμε δει στο παρελθόν. 

Οι πόλεμοι FISA-FOCA της F1 στις αρχές της δεκαετίας του 1980 οδήγησαν στο να μην μετρήσουν σαν γύροι πρωταθλήματος το Grand Prix της Ισπανίας του 1980 και το Grand Prix της Βραζιλίας του 1981 λόγω της αποχώρησης ορισμένων ομάδων, ενώ οι ομάδες μποϊκόταραν επίσης το Grand Prix του San Marino το 1982.

Εκτός του μηχανοκίνητου αθλητισμού, το NHL αντιμετώπισε μια πολύ πιο ακραία κατάσταση όταν μια διαμάχη μεταξύ της ένωσης παικτών και της επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή ανώτατων ορίων μισθών οδήγησε στην ακύρωση ολόκληρης της σεζόν 2004-05.

Όμως, δεδομένου ότι ο πρωταρχικός λόγος για τους αγώνες Sprint στα MotoGP το 2023 είναι η αύξηση της δημοτικότητας του Πρωταθλήματος, σε ποιο σημείο οι "κακοπληρωμένοι" αναβάτες που αγωνίζονται σε διπλάσιο αριθμό αγώνων για τα ίδια χρήματα που κέρδισαν το 2022 και αντιμετωπίζουν διπλάσιο κίνδυνο θα φτάσουν στο σημείο καμπής; Και πράγματι, πώς θα έμοιαζε η υπέρβαση εκείνου του σημείου χωρίς την προστασία και την καθοδήγηση ενός κατάλληλου σωματείου αναβατών;

Αυτά είναι ερωτήματα που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν κάποια στιγμή τα MotoGP καθώς μπαίνουμε σε αχαρτογράφητα νερά με αγώνες Sprint και η έναρξη του Πρωταθλήματος απέχει λιγότερο από έναν μήνα.

Αν και κάποιοι θα επισημάνουν τα Superbikes και τους τρεις αγώνες σε κάθε γύρο και ίσως κατηγορήσουν τους αναβάτες των MotoGP ότι συμπεριφέρονται σαν κακομαθημένα παιδιά, πρέπει να θυμόμαστε δύο πράγματα: τα Superbikes έχουν αγώνες μικρότερους από τα Grand Prix κατά τουλάχιστον 10 λεπτά και ακόμη και με δύο αγώνες και έναν αγώνα Sprint, οι αναβάτες των Superbikes θα τρέξουν λιγότερους συνολικά αγώνες από τους αναβάτες MotoGP το  2023, 36 έναντι 42.

Οι αναβάτες των MotoGP δεν αναζητούν συμπόνοια, αλλά η επιθυμία τους να πληρωθούν τα πρέποντα για την αύξηση της δουλειάς που θα κάνουν το 2023 θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Μπορεί να είναι μια δουλειά που δεν μοιάζει με καμία άλλη, αλλά και πάλι παραμένει μια δουλειά και κάθε εργαζόμενος αξίζει επαρκείς αμοιβές για την εργασία του. 

Επόμενο άρθρο »

Πόσα κιλά χάνει ένας οδηγός μοτοσυκλέτας σε 40' λεπτά Αγώνα;

« Προηγούμενο άρθρο

Marini: Είμαι εντάξει με το μειονέκτημα βάρους μου

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα